Dobre navike u ishrani - kako ih uspostaviti i kako im se vratiti?

Navike čine čak 40% našeg ponašanja, svakodnevice, pa tako i života!

Ova tvrdnja, pritom, nije samo nagađanje, već rezultat istraživanja sa Univerziteta Duke. Dakle, naučno je dokazana!

O tome da su i pređašnje generacije shvatale važnost navika, govore nam poslovice poput one da je: Čovek rob svojih navika, ili one koja ističe dobrobit navike koju i danas smatramo jednom od najboljih: Ko rano rani, dve sreće grabi!

Napisano je i pregršt knjiga iz popularne psihologije koje se pozivaju na dobre navike kao na ključan faktor dobrog, kvalitetnog i najvažnije - zdravog života!

Iako su navike mnogo više od načina ishrane, one koje primenjujemo u načinu na koji se hranimo zaista mogu biti ključne i za sve ostale. Hrana je ta koja našem organizmu pruža energiju za sve ostale radnje, ishrana je esencijalni faktor života, a osim na figuru - ona ima uticaja i na naše zdravlje, pa čak i način na koji se osećamo!

Ali šta su uopšte to zdrave navike u ishrani”?

Zdrave navike su više od namirnica koje ćete jesti

Prvo je važno da razumemo da zdrave navike nisu isto što i zdrava ishrana, u smislu namirnica koje je čine.

Ovaj faktor svakako je važan deo navika u ishrani, i o njemu će biti reči u narednim pasusima, ali nije i jedini.

Celokupan odnos prema hrani jeste ono što naše navike čini zdravim ili nezdravim i zbog toga nije važno samo šta ćemo konzumirati, već i sa čime ćemo to kombinovati, kako ćemo pripremiti, kada ćemo pojesti, pa čak i kako ćemo konzumirati. Ne teba zapostaviti ni psihološko zadovoljstvo - koliko ćemo srećni našom ishranom biti?

Zdrave navike u ishrani podrazumevaju i posvećenost.

Ne samo posvećenost u njihovom inkorporiranju u svakodnevicu i konstantnom ponavljanju, već i u upoznavanju svog organizma i njegovih potreba.

Ni jedno telo nije isto i zbog toga nema univerzalne formule za zdravu ishranu.

Zbog toga recimo svaka dijeta neće uzrokovati identičan gubitak kilograma kod dve različite osobe. Zbog toga će i jednoj osobi određeni način ishrane prijati, a drugoj neće.

Evo kako upoznati svoje telo i koje to zdrave navike u ishrani treba da uzmete u obzir kako biste formirali rutine koje će unaprediti kvalitet vašeg života!

servirana zdrava hrana i salate

#1 Upoznajte svoje telo i istražite sopstveni organizam - prvi korak za zdrave navike

Postoji nekoliko metoda kojima se možete poslužiti kako biste razumeli kako vaš organizam funkcioniše.

Pre svega, to je osećaj koji imate u organizmu nakon konzumacije određene hrane.

Otkrijte konekciju između hrane i stomaka

Da li primećujete da vam je stomak nadut nakon konzumiranja belog hleba, piva ili griza? Možda ste alergični na gluten, ili konzumirate previše prostih ugljenih hidrata!

Da li vas možda muče gasovi nakon domaćih kuvanih jela?

Ovo može da znači da vaše telo nije naviknuto na hranu sa visokim sadržajem vlakana, a ona su za njega dosta korisna, pa bi trebalo svakog dana konzumirati po malo namirnica bogatih vlaknima - dok se organizam na njih ne navikne.

To su samo neki od primera toga što vašem telu može da ne prija, i samo neka od potencijalnih razloga za to! Spisak sličnih tegoba je praktično beskonačan.

Alergije na hranu i intolerancije na određene namirnice mogu nanositi naročitu štetu probavnom sistemu i uzrokovati loš osećaj u stomaku nakon prehrane, a da toga niste ni svesni dok je jedete!

Neka prvi korak ka zdravim navikama u ishrani zato bude obraćanje pažnje na konekciju između namirnica i osećaja u stomaku nakon njihovog konzumiranja.

Ako primetite da ste posle ishrane određenom grupom hrane naduti, imate dijareju, iritacije u stomaku, ubrzavaju vam se otkucaji srca ili vas iznenadno obliva znoj - potrudite se da tu namirnicu izbacite iz svoje ishrane i nađete joj nutritivno približnu alternativu, lišenu sastojka koji vam smeta.

Svoje sumnje na intolerancije i alergije možete potvrditi i testiranjem. U ovom članku obasnili smo kako se to radi za jednu od najčešćih alergija - na laktozu. Treba svakako obratiti pažnju i na potencijalne intolerancije na orašaste plodove, koje su vrlo česte, kao i intoleranciju na glukozu (latentni dijabetes) i na gluten - sve zastupljenije u ljudskoj populaciji.

Razumite povezanost zdravlja tela i hrane koju konzumiramo

Kada želite da revidirate način na koji se hranite i uvedete nove zdrave navike, to svakako treba da učinite skladno trenutnom zdravstvenom stanju.

Ovo je jedini način da zaista usrećite svoj organizam!

Pre svega, mislimo na to da proverite svoju krvnu sliku - pad imuniteta, nedostatak gvožđa i potencijalne upale u organizmu, samo su neki od zdravstvenih problema koji mogu ukazivati na zdravstvene tegobe, a ovako ćete ih otkriti.

Zdrave navike u ishrani mogu unaprediti svoje zdravstveno stanje, pa je zato uvek njemu i treba prilagoditi.

Na primer, nedostatak gvožđa jasno ukazuje da ne unosite dovoljno namirnica sa ovim važnim mineralom, a nizak nivo odbrambenih krvnih zrnaca da treba da poradite na svom imunitetu - na šta ishrana i te kako ima uticaj!

Razumevši potrebu za nutritivno bogatom hranom koja ostvaruje pozitivan uticaj na imunitet, kreirali smo napitak koji vam u tome može pomoći, a već danas može da postane jedna od vaših novih zdravih navika.

Balans+ Imuno - vitamini i minerali spakovani u bočicu napitka bogatog ukusa

Imlek mlečni proizvodi sigurno već zauzimaju važno mesto na vašoj trpezi!

Ako želite da tako i ostane, a istovremeno unapredite unos korisnih vitamina i minerala - dovoljno je da vaš način ishrane dodatno obogatite i linijom, kreiranom za sve koji žele da ojačaju imuni sistem.

Ljubitelji jogurta mogu da uživaju u IMUNO formuli jogurta, obogaćenoj jedinstvenim kompleksom vitamina

Rezultati studija na korisnim nutrijentima koje Balans+ imuno jogurt sadrži su potvrdila pozitivan efekat na jačanje imunog sistema. Optimalni rezultati se postižu redovnom i preventivnom konzumacijom, a preporučena doza je dve šolje dnevno, najbolje ujutru i uveče - uz zdrav doručak i zdravu večeru.

Za mlekoljupce, tu je i naše Balans+ Imuno mleko sa dodatkom cinka.

Cink, mineral koji se nalazi u svakom delu čovekovog organizma, najkoncentrisaniji je u mišićima i kostima, ali važan i za imunološki sistem. Upravo zato je Balans+ Imuno mleko obogaćeno ovim mineralom, cink-citratom, koji čovekov organizam veoma dobro apsorbuje.

Ovo je samo jedan od načina da učinite da zdrave navike počnu da rade u korist vašeg organizma već danas!

Nakon što krenete da obraćate pažnju na to koje namirnice na koji način utiču na vas, uradite preglede i analize, te inkorporirate namirnice bogate vitaminima i mineralima u svoju ishranu - možete da počnete da formirate i druge navike koje će pomoći da zaokrenete svoje gastronomske užitke u zdravijem smeru.

Ambalaža Balans jogurta u ruci žene

#2 Uvek birajte integralno u odnosu na rafinisano

Jedan od najjednostavnijih načina da unapredite nutritivno bogatstvo svojih obroka jeste da zamenite rafinisane žitarice integralnim.

Celovito, integralno zrnevlje dokazalo se kao vrlo benefitarno po zdravlje. Osim toga, integralne žitarice duže zadržavaju sitost, a i odličan su izvor vlakana, B vitamina i minerala.

#3 Pijte dovoljno tečnosti

Zbog popularnosti nutricionističkih članaka i saveta, i vrapci na grani napamet znaju da je čovekovo telo sastavljeno od skoro 60% vode, a da je preporučen unos vode na dnevnom nivou barem 2 l dnevno.

Možda ne znate da to ne mora da bude čista voda, ukoliko u njoj ne uživate!

Biljni čajevi, limunade i drugi prirodni ceđeni sokovi jednako su dobri za hidrataciju.

Osim toga, raznovrsna ishrana, puna svežeg voća i povrća brine se i o hidriranosti organizma. Na primer, da li ste znali da krastavac ima čak 96% vode, paradajz 95%, a spanać čak 93%?

To znači da unosom ovog povrća, koje svakako treba da postane deo vaših zdravih navika, istovremeno i značajno doprinosite hidriranosti organizma.

Najbolje je da tečnost ispijate u manjim količinama, a tokom celog dana, kako biste telo konstantno održavali hidriranim. Tako nikada nećete rizikovati dehidrataciju organizma.

Možda ste negde pročitali da vodu ne treba da pijete tokom jela? Ili da treba da sačekate barem pola sata pre i posle obroka kako biste ispili tečnost?

Škole mišljenja nutricionista o ovoj tvrdni zastupaju najrazličitije savete, ali za sada - nema naučnih dokaza da ispijanje tečnosti tokom, pre ili posle jela može da škodi varenju.

#4 Usporite - zdrave navike tokom obroka mogu da unaprede vaše zdravlje

Nije važno samo šta jedete, već i na koji način.

Rezultati istraživanja su potvrdili da su ljudi koji brzo jedu skloniji prejedanju i imaju viši procenat masti u telu od onih koje svoje obroke jedu sporije.

Potrebno je oko 20 minuta da telo hormonima pošalje signal mozgu da ste siti. Obrocima koji traju duže zato uspevate da kupite vreme i osetite sitost, te prestanete da jedete onda kada telu to više nije potrebno.

Spora ishrana i konzumacija hrane povezani su i u smislu brzine i temeljnosti žvakanja.

Usna duplja je prva stanica sistema organa za varenje, a mnogi tokom jela na to zaboravljaju. Dakle, varenje treba da otpočne u ustima, a zubi nam pružaju tu mogućnost da maksimalno olakšamo želucu, potom i crevima. Osim toga, dobro sažvakane namirnice bolje će se apsorbovati u organizmu!

Kada smo već kod važnosti varenja, postoji još jedna zdrava navika koju biste odmah mogli da počnete da praktikujete!

#5 Probiotici - dobre bakterije za kvalitetno varenje

Probiotici su najbolje što možete uraditi za svoju crevnu mikrofloru, koja je i te kako važna za apsorpciju hranljivih materija, za metabolizam, liniju i celokupno zdravstveno stanje.

Zdrav digestivni sistem ima uticaj čak i na raspoloženje!

Sve o probioticima i izvorima odakle ih možete uzimati možete saznati u ovom članku.

Obradovaće vas da saznate da za efikasne rezultate ne morate piti tablete, praškove i druge suplemente, nego - omiljeni jogurt!

Balans+ probiotska formula ima probiotske kulture LA5 i BB12, kao i vlakno inulina, koje dodatno pomaže stvaranje dobrih bakterija u crevima. Već posle 10 dana redovne konzumacije - naš jogurt će poboljšati vaše varenje! Naučno je dokazano!

#6 Slušajte svoje telo

Osim ako niste na restriktivnoj dijeti, režimu ishrane ili autofagiji s ciljem da smršate, savetujemo da jedete kada god vam se jede! Ako pratite druge savete, poput spore ishrane i redovne hidratacije, kao i pronalaska zdravih alternativnih namirnica - ovo neće doprineti dobijanju kilaže, ne brinite.

Samo ćete zadovoljiti svoj organizam.

Naše telo je savršen biološki sistem u kome svaki organ, hormon i sistem funkcionišu u besprekornoj simbiozi. Hrana koju u njega koristi kao svoju energiju i ako ga pažljivo saslušate i naučite da prepoznate njegove potrebe - sigurno ćete unositi ono što mu je potrebno, kada mu je to potrebno.

Zbog toga nam vrlo jasno signalizira glad - manifestaciju potrebe za energijom.

Dovoljno je da vodite računa da ta energija bude što kvalitetnija - puna nutrijenata, vitamina i minerala, i organizam će vam zahvaliti besprekornim zdravljem!

#7 Budite dosledni zdravim rutinama

Prema istraživanjima - 40 dana je sasvim dovoljno.

Ukoliko jednu istu naviku primenjujete 40 dana zaredom, uspećete u tome da ona postane deo svakodnevne rutine, o kojoj više nećete ni razmišljati tokom primenjivanja. Možda će nekome biti potrebno malo manje, a nekome malo više vremena - ali rezultati ovih zdravih navika u ishrani biće neizbežni!

Budite dosledni i napravite pozitivnu promenu, a dopustite da vas na tom putu prate Imlek mlečni proizvodi!

Prijatno i živeli!