Nadutost stomaka – meteorizam i kako nastaju gasovi u stomaku?

Sadržaj

Nadutost stomaka i gasovi u stomaku su tegobe koje su sastavni deo svakodnevice mnogih i koje su u najvećem broju slučajeva bezazlene. Iako nije u pitanju bolest, već stanje koje uglavnom samo izaziva neprijatan osećaj, nadutost stomaka može biti i znak nekog ozbiljnijeg oboljenja. Zato treba da se zapitate sledeće:

Da li vam je stomak naduven u granicama normale?

Da li osećate još neke simptome bola u stomaku?

Da li vam se dešava da niste sigurni da li je razlog bola prejedanje ili nadimanje stomaka?

Digestivna ravnoteža često znači i eliminisanje osećaja nadutosti, a postiže se zdravom ishranom, konzumacijom probiotskog jogurta i osluškivanjem svog organizma. Ipak kako je svaki organizam drugačiji, nekoga nadimanje može mučiti manje, nekoga više, a u nekim slučajevima ova pojava može biti i alarm za opasnost.

Kako bismo vam pomogli da napravite razliku između toga kada je naduven stomak bezopasna pojava, a kada signal da prekontrolišete svoje zdravlje, pripremili smo detaljan tekst uz koji ćete razumeti zašto nastaju gasovi u stomaku, kada mogu biti simptom neke bolesti, ali i kako da ublažite ovu neugodnu pojavu.

Šta je meteorizam, a šta flatulencija?



Ova dva pojma su zapravo samo stručni nazivi za stanja kojima se bavimo u ovom blogu.

Dok su nadutost stomaka i vetrovi termini koji su prihvaćeni u narodu i najčešće korišćeni, meteorizam predstavlja stručni izraz za osećaj napetosti ili punoće u stomaku, koje je praćeno izbacivanjem gasova.

Još jedan stručan izraz koji se koristi za povećanu količinu gasova u crevima je flatulencija, pa vas ne treba zbuniti ukoliko stanje koje vi nazivate naduvenošću nego opisuje ovim pojmovima.

Reč je o istom stanju, koje nije povezano ni sa polom, ni sa godinama, ni sa činjenicom da li je osoba gojazna. Iako je reč o potpuno normalnoj pojavi, gasovi i nadutost u stomaku izazivaju nelagodu i mogu biti socijalno ometajući faktor, koji može otežati obavljanje svakodnevnih aktivnosti.

Upravo zbog činjenice da su ovi simptomi i dalje svojevrsna tabu tema u društvu, ljudi često nemaju predstavu kada su nadutost u stomaku i gasovi u granicama normale, a kada nešto nije u redu. Za početak ćemo razjasniti ovu nedoumicu.

Kada su nadimanje i gasovi u stomaku normalna pojava?

Da li imate osećaj da vas gasovi u stomaku muče više nego ljude oko vas?

Da li bi trebalo da se obratite lekaru?

Ne žurite!

Neprijatnost i stid su osećanja koja prate naduven stomak, pa ćete retko kada prisustvovati iskrenom razgovoru o ovoj temi.

Prosečna odrasla osoba tokom svakog dana proizvede od pola do litar i po gasa, što za rezultati ima ispuštanje vetrova 14 do 23 puta dnevno. Takođe potpuno normalna pojava jeste povremeno podrigivanje nakon obroka.

Ukoliko vam se čini da proizvodite više gasova od toga što je normalno, ni to ne mora biti odmah razlog za strah. Na količinu gasova u stomaku utiče i način ishrane, kao i mnogi drgi faktori, pa ovo ne mora nužno biti znak opasne bolesti.

Svaka osoba sigurno zna koje namirnice joj manje ili više prijaju, pa i kada može očekivati veću nadutost stomaka. Ukoliko vas muče tegobe koje izaziva nadutost, najpre bi trebalo da se upoznate sa razlozima zbog kojih nastaje, kako biste mogli da utičete na to da ublažite ili eliminišete uzroke.

Devojka leži na krevetu sa bolom u stomaku

Šta izaziva nadimanje stomaka – uzroci gasova

Uzroci nadimanja stomaka su brojni, a kao ubedljivo najčešći se izdvaja konzumacija hrane, čemu u prilog ide činjenica da se višak gasova najčešće javlja posle jela. Na gasove u stomaku ne utiču samo neadekvatne namirnice, odnosno njihov sastav, već i način na koji ih unosimo, odnosno brzina kojom jedemo.

Pre nego što damo konkretne odgovore na pitanje “Šta izaziva nadimanje stomaka?” treba napomenuti da svaka osoba u svojim crevima već ima određenu količinu gasova koja nastaje kao posledica razlaganja sastojaka iz hrane bakterijama koje se već nalaze u našim crevima.

Kao uzroci nadimanja stomaka izdvajaju se:

  • Brza konzumacija, odnosno halapljivo konzumiranje hrane. Kada jedemo na ovaj način, pored hrane ujedno gutamo i veliku količinu vazduha;
  • Intolerancija na određene namirnice;
  • Stres – treba znati i za čestu bolest današnjice, sindrom nervoznih creva, do koje dolazi usred nagomilanog stresa;
  • Alergije;
  • Oslobađanje ugljen-dioksida i vodonikovih jona prilikom prolaska hrane kroz želudac;
  • Fermentacija ostataka hrane u crevima;
  • Prelazak gasova iz krvi u creva, kroz zid creva;
  • Generalno usporeniji rad creva i lošije varenje;
  • Nefunkcionalni spazam (grč) koji nastaje kao posledica poremećene crevne motorike u sklopu zatvora (opstipacije) i “nervoznih creva” (iritabilni kolon), najčešće praćen dijarejom;
  • Nedostatak vitamina D koji, prema brojnim medicinskim istraživanjima, ima značajnu ulogu u lečenju stomačnih problema;
  • Nedostatak vitamina B koji je takođe važan za pravilno funkcionisanje gastroenterološkog trakta;
  • Žvakanje žvakaćih guma;
  • Konzumiranje gaziranih napitaka;
  • Nedovoljno sažvakana hrana;
  • Pušenje;
  • Sisanje tvrdih bombona.

Zašto je stomak naduven i koji procesi do toga dovode?

Svi navedeni uzroci nadimanja stomaka se zapravo mogu grupisati u dva osnovna izvora intestinalnih gasova. Možemo ih podeliti na ingestirane gasove i gasove koje proizvode bakterije u crevima.

Ingestirani gasovi

Ovaj tip gasova u najvećem broju slučajeva izaziva progutan vazduh. Sasvim je normalno da prilikom jedenja i pijenja progutamo male količine vazduha, a isto se dešava i prilikom gutanja pljuvačke.

Međutim, ukoliko jedete brže nego što bi trebalo, ili usled velike žeđi uzimate veće gutljaje, vrlo je moguće da ćete takvim ponašanjem uneti i veće količine vazduha u želudac. Ovom procesu dodatno može doprineti navika žvakanja žvake ili pušenje.

Ukoliko vam se čini da su podrigivanje i nadutost u stomaku pojave koja idu jedna s drugom – upravu ste! Veća količina vazduha koju ste progutali se može eliminisati podrigivanjem, tako da iz stomaka u tanko crevo prolazi mala količina vazduha.

Podrigivanje možete namerno izazvati, a može da bude i potpuno nenamerno. Nenamerno podrigivanje je normalan proces koji se obično javlja nakon obroka, kako bi se oslobodio vazduh koji uvećava i rasteže želudac.

Ukoliko više konzumirate namirnice koje opuštaju prstenasti mišić (sfinkter) oko donjeg dela jednjaka, na mestu gde prelazi u želudac, neka vas ne iznenadi pojačano podrigivanje. Namirnice koje vas dodatno mogu izazivati na podrgivanje su menta, čokolada, kao i različiti oblici masnoće.

Na eliminaciju vazduha takođe može uticati i vaše držanje. Određenjim držanjem ćete uticati na to koliko vazduha prođe u tanko crevo. Recimo, ukoliko sedite uspravno, najveći deo progutanog vazduha se vrati kroz jednjak i usta, pa ovakav način držanja može da dovede do podrigivanja. Kada ležite, progutan vazduh češće prelazi u tanko crevo, što uzrokuje ispuštanje gasova.

Gasovi izazvani bakterijama

Već smo upoznati sa činjenicom da u našim crevima živi veliki broj bezopasnih bakterija, od kojih neke imaju dužnost da održavaju creva zdravim. U zavisnosti od sastava namirnica koje konzumiramo, neki ugljeni hidrati se neće svariti potpuno enzimima u želucu i tankom crevu, pa su za njihovo potpuno varenje zaslužne upravo ove bakterije.

Međutim, posledice procesa varenja su upravo – gasovi. U crevima će se zbog toga naći ugljenik dioksid, vodonik i metan. Ovi gasovi nisu nužno neprijatnog mirisa. Istina je da zapravo mali broj sastojaka gasova ima neprijatan miris, kao što je sumpor kog ima u tragovima.

Dakle, gasovi uzrokovani varenjem su potpuno normalna pojava. Međutim, određene namirnice u svom sastavu imaju ugljene hidrate koje nije tako lako svariti i koji mogu dovesti do veće količine gasova u crevima.

Ovo je slučaj sa hranom koja sadrži ugljeni hidrat melitrozu. Ovakve namirnice se ne vare dobro i zbog toga dovode do veće produkcije gasova. Ovaj ugljeni hidrat se ne nalazi nužno u nezdravoj hrani, naprotiv!

Pojedino povrće, koje važi za izuzetno zdravo, takođe sadrži melitrozu – reč je o kupusu, prokelju, špargli, brokoliju, a teže se mogu variti i cela zrna nekih žitarica. Zato te namirnice češće izazivaju gasove i nadimanje.

Procesi koji izazivaju nadimanje stomaka

Sada kada smo naučili koji su uzroci nadimanja stomaka i gasova, možemo da zaključimo da su glavni procesi koji izazivaju nadutost:

  1. Aerofagija – ovo je stručni naziv za gutanje veće količine vazduha, što smo istakli kao najčeći uzrok nadimanja. Aerofagija može bili i neurotska navika.
  2. Poremećaj pasaže u crevima – poremećen protok gasova u crevima, koji je izazvan drugim funkiconalnim poremećajima u kolonu.
  3. Povećano umnožavanje crevnih bakterija – proces koji je izazvan konzumacijom neadekvatnih namirnica, odnosno hrane koja je bogata celulozom ili ugljenim hidratima.

Čovek sa bolom u stomaku

Nadutost stomaka – simptomi

Čuli ste za pojam nadimanje stomaka, ali niste sigurni da li je to ono što vas muči?

Hajde da se preciznije upoznamo sa simptomima ove tegobe. Ukoliko vam je stomak naduven, verovatno ćete:

  • imati i gasove
  • osetiti da vam je stomak tvrd
  • primetiti da vam je stomak i vizuelno veći, jer se usled nadutosti često širi kako stomak, tako i struk
  • imati osećaj da ste puni i da “ćete pući”

Bolovi u želucu i nadutost stomaka često mogu ići jedno s drugim. Bol može biti fokusirana na jednom mestu, a može se i premeštati u toku dana. Lokacija gasova odnosno nadutosti utiče i na to kada će se nadimanje stomaka javiti.

Na primer, ukoliko su gasovi zadržani u želucu, nadimanje stomaka će se javiti do sat vremena nakon jela. Ako su gasovi zadržani u dvanaestopalačnom crevu, žučnoj kesi ili gušterači, osećaj nadimanja vas očekuje u rasponu od 1 do 3 sata posle jela. U slučaju da su gasovi locirani u tankom i debelom crevu tegobe ćete osetiti u rasponu od 3 do 24 časa nakon obroka.

Simptomi se dakle mogu razlikovati u zavisnosti od toga gde se i zašto meteorizam javio. Osećaj težine u želucu i gasovi su gotovo sigurne posledice, mogu se javiti i grčevi, dok u nešto težim slučajevima može doći i do opstipacije.

Nadutost, grčevi i gasovi u stomaku možda jesu normalne pojave, ali to ne znači da bi trebalo da ih ignorišete i ne pokušate da ublažite simptome, pogotovo ukoliko vas muče i stvaraju duži neprijatan osećaj.

Kako rešiti nadutost stomaka i šta je dobro za gasove u stomaku?

Sada kada znate zašto je stomak naduven, odgovori na pitanje “Kako rešiti nadutost stomaka?” su potpuno logični i sami se nameću. Izdvojili smo nekoliko saveta uz koje ćete se osećati bolje, lakše i prijatnije!

#1 Izbalansirajte obroke

Ustanovili smo da brzo konzumiranje hrane i prejedanje gotovo sigurno dovode do gasova u stomaku. Zbog toga je prvi savet da ograničite porcije i jedete više izbalansiranih obroka tokom dana.

Na ovaj način ćete razgraničiti i da li vas stomak boli zbog prejedanja ili zbog nadimanja. Smanjite količinu hrane po porciji, jedite sporije i više žvaćite. Na ovaj način ćete više uživati u obrocima, a ujedno i sprečiti unos velike količine vazduha u želudac.

#2 Poboljšajte probavu

Kada je u pitanju nadutost stomaka, lek koji dokazano olakšava tegobe, a potpuno je prirodan jeste probiotski jogurt. Digestivna ravnoteža eliminisaće osećaj nadutosti i smanjiti neprijatan osećaj. Redovnim konzumiranjem 500g Balans+ jogurta dnevno postići ćete ravnotežu u probavnom sistemu. On već nakon kratkog vremenskog perioda (od desetak dana) reguliše probavu, smanjuje nadutost i bol, a ujedno ubrzava metabolizam.

Takođe se možete odlučiti na određene enzime koji potpomažu varenje, koje možete naći u vidu suplemenata.

Poznati enzimi koji potpomažu varenje su laktaza (enzim koji razgrađuje laktozu) i enzim alfa-galaktozidaza koji je od pomoći u razgradnji nesvarljivih ugljenih hidrata iz različitih namirnica.

#3 Proverite toleranciju na hranu

Intolerancija na određene namirnice će vam kao najmanji problem stvoriti gasove u stomaku. Zbog toga bi, ukoliko sumnjate da vam određena vrsta hrane ne prija, trebalo da proverite da li ste na istu alergični. Najčešće su intolerancije na:

  • Fruktozu – koja zvuči bezazleno jer se nalazi u voću, ali koja može stvarati ozbiljne probleme. Ukoliko vas voće nadima i stvara vam gasove, zaboravite na to koliko je zdravo i potrudite se da ga izbegavate.
  • Jaja – koja su vrlo čest alergen i čiji su simptomi upravo nadmanje i gasovi.
  • Pšenicu i gluten – takođe česte alergene u današnje vreme. Protein koji se nalazi u pšenici, ječmu i nekim drugim žitaricama može dovesti do različitih štetnih efekata u procesu varenja uključujući i nadutost i gasove.

#4 Izbegavajte određene namirnice

Intolerancija nije jedini razlog da izbegavate određenu hranu. Postoje namirnice koje same po sebi uzrokuju nadmanje, i koje bi trebalo izbegavati ako procenite da vam ne prijaju. U najvećem broju slučajeva namirnice sa visokim procentom vlakana utiču na stvaranje velike količine gasova.

U ovu grupu namirnica spadaju mahunarke kao što su pasulj, sočivo kao i neke integralne žitarice, sveži hleb, krastavci, kupus, crni i beli luk, boranija, grašak, soja… Masna hrana takođe usporava varenje, ali i omogućava formiranje veće količine gasova u želucu.

Ukoliko imate problema sa nadimanjem, možete da probate da vodite dnevnik ishrane, kako biste utvrdili da li određena hrana utiče na vašu nadutost. Takođe možete da probate da neko vreme izbegavate namirnice koje provereno izazivaju nadimanje – masnu hrane i pasulj, pa dalje pratiti šta se odešava i kako će se to odraziti na nadutost stomaka.

Takođe bi trebalo da izbegavate konzumaciju gaziranih pića, žvakanje žvaka, pijenje tečnosti kroz cevčicu i konzumiranje hrane u žurbi ili razgovoru. Ova kombnacija je proveren recept za naduven stomak.

#5 Koristite pomoćna sredstva

Nadimanje se može ublažiti i uz korišćenje određenih pomoćnih sredstava, za koje se pokazalo da daju dobre rezultate. Možete isprobati aktivni ugalj.

Tablete aktivnog uglja eliminišu višak gasova u želucu i time smanjuju nadutost. Nije preporučljivo da se koriste duži vremenski period, i ono što takođe treba znati jeste da ih ne treba ih piti neposredno pre ili posle uzimanja lekova koje inače pijete, jer će aktivni ugalj i njih apsorbovati.

Takođe, pokušajte da umanjite stres i nađite načine da se svakodnevno opustite. Meditacija može biti fantastičan način za opuštanje celog tela, uključujući i nervozni stomak.

Ovi saveti će vam pomoći da ublažite simptome nadutosti, ukoliko je ona u granicama normale. U određenim slučajevima je ipak potrebna kosultacija sa lekarima.

Kada se treba obratiti lekaru?

Ako su simptomi naduvenog stomaka prisutni u kontinuitetu i ukoliko se gasovi u stomaku ne smanjuju ni nakon primene navedenih saveta, ipak bi trebalo da potražite savet lekara.

Takođe su simptomi kao što su dijareja, gubitak težine, bol u stomaku, anemija, krv u stolici, nedostatak apetita, povišena temperatura ili povraćanje jasan znak upozorenja za ozbiljnije probleme. Ukoliko imate jedan ili više navedenih simptoma trebalo bi da se podvrgnete određenim testovima:

  • Pregled stolice za krv, abnormalno visok sadržaj masti (stetoreja), ili parazite (npr, Giardia).
  • Test intolerancije na određene namirnice.
  • Radiološko snimanje tankog creva.
  • Pregled unutrašnjosti želuca i/ili kolona (endoskopija gornjeg dela digestivnog trakta, sigmoidoskopija ili kolonoskopija).
  • Test krvi za celijakiju.

Iako je nadimanje stomaka u najvećem broju slučajeva bezazlen problem, ova pojava može biti i simptom ozbiljnijih stanja. Na primer, kod osoba sa dijabetesom i sklerodermom funkcija tankog creva može da postane sporija tokom vremena. To uzrokuje prenamnožavanje bakterija unutar creva, sa lošim varenjem ugljenih hidrata i drugih nutrijenata. Nadutost može biti i simptom nervoznih creva.

Uz pažljivo slušanje svog organizma ćete najbolje oceniti šta vam prija, a šta ne i zaključiti da li je u pitanju normalna pojava ili je nadutost alarm za ozbiljniji problem. Uz naše savete, redovnu upotrebu probiotskog jogurta Balans+ uz koji se postiže digestivna ravnoteža, a ako je potrebno i dijagnozu i preporuke lekara, osećaćete se lakše i energičnije!

Podelite ovaj tekst:

Upišite ovde

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Scroll to Top

Koristimo kolačiće za upravljanje korisničkim iskustvom, prikazivanje personalizovanog sadržaja i postizanje poslovnih ciljeva kompanije Imlek.