Pad imuniteta - simptomi slabog imuniteta koje ne treba zanemariti

Imunitet predstavlja odbrambeni sistem organizma od određenih spoljašnjih faktora koji mogu biti uzročnici brojnih bolesti. Briga o imunom sistemu ne bi trebalo da bude trenutna ili samo u onim situacijama kada bolest već nastupi, već je važno kontinuirano raditi na njegovu očuvanju.

Kada dođe do slabljenja imuniteta telo postaje izloženo brojnim bolestima i zarazama, odnosno ne uspeva da se izbori sa infekcijama, što može dovesti do ozbiljnih posledica.

Zbog toga je neophodno postupati odgovorno i posvetiti punu pažnju svom imunom sistemu kako bi on bio u stanju da na pravi način odreaguje kada dođe u kontakt sa uzročnicima bolesti.

Zbog čega je važna ravnoteža imuniteta?

Da bi mogao uspešno da brani organizam od zaraza, imunitet mora biti u ravnoteži. Oslabljeni imunitet nije dovoljno efikasan da se bori protiv bolesti, ali i nekontrolisano aktivan imunitet takođe može da ima suprotan efekat i da ošteti sopstveni organizam.

Svako narušavanje ravnoteže imuniteta ima za posledicu češće infekcije, alergije, pa čak i maligne bolesti. Jedan od načina da dovedete svoj imunitet u ravnotežu jeste upotreba Balans+ imuno jogurt koji sadrži kompleks od 3 vitamina koji su izuzetno važni za održavanje pravilne funkcije i jačanje imuniteta.

Šta je pad imuniteta i zbog čega je slab imunitet toliko opasan?

Pad imuniteta predstavlja smanjenu sposobnost organizma da se odupre određenoj infekciji ili toksinima. Kada je organizam oslabljen, on nema više sposobnosti da se njegova antitela izbore sa spoljašnjim uzročnicima kao što su virusi, bakterije i gljivice. To dovodi do izraženije reakcije tela na infekciju i težeg savladavanja bolesti, što u pojedinim slučajevima može imati i fatalan ishod.

Imunološki sistem štiti telo od raznih uzročnika bolesti, a njegovi organi i tkiva (timus, koštana srž, slezina i krajnici) povezani su limfnim sudovima kroz koje teku limfociti. Osnovna uloga limfocita jeste odbrana organizma. Kada se uzročnik oboljenja nađe u telu, imunitet organizma se aktivira, a ukoliko ne uspe da se izbori sa napadačem, nastaje bolest.

Pad imuniteta najizraženiji je za vreme hladnijih dana, od kasne jeseni do ranog proleća. U hladnijem periodu naše telo troši više energije da bi se zagrejalo, što ga čini manje otpornim na infekcije. Preterivanjem u drugim aktivnostima bez unosa dovoljno kalorija, minerala i vitamina, stvaraju se odlični uslovi da bolest nadjača.

Uzroci koji utiču na slabljenje imuniteta

Oslabljeni imunitet može da bude poremećaj koji se primarno javlja rođenjem. Češći je kod muške dece, i primećuje se još u ranom detinjstvu. Sa druge strane, ono što je mnogo češći slučaj, a dešava se i kod odraslih ljudi, jeste sekundarni poremećaj imuniteta.

Svima bi trebalo da bude jasno da slabljenje imuniteta uglavnom dolazi kao odgovor na loše životne navike i nezdrav život. Najčešći uzroci za pad imuniteta su:

  • razna oboljenja
  • stres,
  • nepravilna ishrana (prejedanje ili gladovanje),
  • previše intelektualnog i fizičkog rada,
  • nedovoljno sna (nekvalitetan odmor),
  • neadekvatna higijena,
  • prekomerna konzumacija alkohola i duvana,
  • nedovoljno fizičke aktivnosti,
  • preterano izlaganje suncu ili hladnoći…

Nedovoljna fizička aktivnost kao jedan od razloga za slab imunitet

Brojna medicinska istraživanja pokazala su koliko je važno održavanje aktivne fizičke sposobnosti, pre svega jer redovno vežbanje pomaže funkcijama neutrofila. Neutrofili su vrste ćelija koje rade na ubijanju neželjenih i opasnih mikroorganizama koji mogu negativno uticati na zdravlje.

Osim toga, fizička neaktivnost usporava oslobađanje od telesnih toksina, dok se suprotno tome vežbanjem ubrzava cirkulacija, mišići i zglobovi su aktivni, raste telesna temperatura, a organi zaduženi za odbranu organizma aktivno rade i proizvode nove ćelije koje služe za borbu sa patogenima.

Nepravilna ishrana šteti imunitetu

Neadekvatna ishrana jedan je od čestih uzročnik pada imuniteta. Svakako je za postizanje ravnoteže imuniteta neophodan dobro izbalansiran asortiman hrane, koji uključuje voće, povrće i žitarice. Ove namirnice obezbjeđuju ključne vitamine, minerale i antioksidanse koje pomažu organizmu da ojača i normalno funkcioniše..

Unos masne hrane i prevelik unos rafiniranog šećera inhibira fagocitozu (sprečava ćelije da primaju u sebe i uništavaju bakterije i druga strana tela), odnosno limfociti nisu u stanju da uništavaju viruse i bakterije.

Hronični stres kao faktor slabog imuniteta

Skoro svako od nas je u nekom trenutku svog života osetio efekte stresa - glavobolja, bol u grudima, ubrzan rad srce, nelagodnost i osećaj opšte napetosti. Ovi faktori u kombinaciji deluju tako da imunološki sistem teže brani telo od pretnji, čak ponekad suzbijaju imuni sistem do te tačke da je ozbiljno ugrožen.

Kao dugotrajna reakcija na negativne stimuluse iz okruženja, hronični stres dovodi do poremećaja u endokrinom sistemu, koji se odražavaju na smanjenje odbrambenih snaga. Indukcijom stresa i oslobađanja kortikosteroidnih hormona, slabi imuni sistem.

Zato je važno da svakog dana odvojite po nekoliko minuta za sebe. Opustite se, i ne razmišljajte o obavezama bar pet minuta. Nakon napornog radnog dana priuštite sebi toplu kupku koja će sigurno smanjiti nivo stresa vašeg organizmu.

Nedostatak sna i nedovoljno kvalitetan odmor

Naše telo nije predviđeno da konstantno bude pod fizičkim, psihičkim, emotivnim ili mentalnim naporom, te je zato veoma važno da redovno odmarate kako biste povratili snagu i regenerisali svoj organizam.

Čak i ukoliko vam se učini da je dan previše kratak i da imate previše obaveza zbog kojih ne smete sebi da dozvolite puno sna, to ne znači da spavanje i odmor treba preskakati. Spavanje je prirodan proces tokom kojeg se telo regeneriše, odmara, oporavlja i 6 do 8 sati sna je potrebno svakoga dana kako ne bi došlo do pada imuniteta

Dok spavamo ćelije imunog sistema uključuju aktivno odbrambene mehanizme za borbu protiv infekcija. Osim toga san je proces direktno povezan sa hormonalnim sistemom koji takođe ima uticaj na stanje imuniteta.

Devojka sa bolom u grlu

Pad imuniteta simptomi - kako prepoznati slabljenje imuniteta

Svaki organizam drugačije reaguje na promene i drugačije se bori sa virusima i bakterijama koje pokušavaju da ga ugroze. Ljudi sa jakim imunitetom skoro pa bez problema izlaze na kraj sa osnovim uzročnicima bolesti, dok one osobe kod kojih je oslabljen imunitet imaju velikih problema da ostanu zdravi i zaštite se od štetnih uticaja.

Osnovni simptomi pada imuniteta će vam jasno staviti do znanja da vaša borba sa patogenima ne ide u dobrom smeru i da je organizam u problemu. Kao što postoji velik broj uzročnika za pad imuniteta, tako i simptomi pada imuniteta mogu biti različiti. Ovo su neki od njih na koje morate obratiti pažnju:

Česte prehlade i infekcije

Česte bakterijske infekcije koje kao rezultat imaju upalu uha, pluća, grla, desni ili slično, daju jasan znak da se vaše telo baš i ne bori kako treba protiv bolesti svojim antitelima. Isto je i sa virusnim infekcijama koje uzrokuju pojavu gripa, herpesa, upaljenog grla i prehlade.

Bakterijske infekcije zahtevaju uglavnom upotrebu antibiotika, ali kada su virusne infekcije u pitanju, obično je preporuka da što više odmarate, pijete čajeve i pustite da se organizam sam izbori sa tim.

U situacijama kada imate problem sa padom imuiniteta, vašem telu će trebati više vremena da izađe na kraj sa njima, a vrlo često to i neće odraditi kako treba. Ostaćete ranjivi i podložni ponovnim infekcijama.

Osećaj umora i iscrpljenosti

Umor ima različite uzroke, među kojima su nedostatak sna ili preteran fizički ili mentalni napor najčešći. Međutim, ukoliko se budite umorni svakog jutra iako niste mnogo radili, ako primećujete da na vas posebno jako utiču stres i meteorološki uslovi i shvatate da vas iscrpljuju i najmanje stvari koje ste nekad radili sa lakoćom - to onda znači da imate osnovne simptome pada imuniteta.

Česte alergije pokazatelj za slab imunitet

Alergeni su samo još jedna napast, pored bakterija, virusa i gljivica, koja vreba vaš organizam. Na neke možete biti više osetljivi, na neke manje, ali sposobnost tela za borbu protiv alergena svakako u velikoj meri zavisi od toga da li imate pad imuniteta ili je sa njim sve u redu. U velikom broju slučajeva alergijske reakcije se uspešno ublažavaju ili leče jačanjem imunog sistema.

Promene na koži

Osnovni simptomi pada imuniteta koji se pojavljuju na koži mogu biti ekcemi, psorijaza, ali i bradavice i keratoze. Kao poseban oblik promena na koži koje se javljaju usled pada imuniteta jeste herpes.

Zato, ukoliko bez preteranog razloga vidite da su vam se pojavile ove promene obavezno se raspitajte kako proveriti imunitet i saznajte da li je sve u redu sa vašim organizmom.

Promene na jeziku i u ustima

Simptomi lošeg zdravlja organizma se vrlo često mogu potražiti u ustima ili na jeziku. Većina ljudi uglavnom ove znakove i ne povezuje sa slabim imunitetom, ali, vrlo često je to jedan od osnovnih uzročnika.

Promene su najčešće u vidu afti – belih promena na sluzokoži usne duplje, ili vidu belih naslaga na jeziku koje uglavnom ukazuju na preveliko prisustvo kandide.

Varijacije u kilaži

Kada je u pitanju pad imuniteta simptomi koji često mogu da ukažu na problem jesu i drastične varijacije u kilaži. Obe krajnosti - preterana mršavost i preterana gojaznost nisu dobar znak i pokazatelj su da sa vašim organizmom nešto ozbiljno nije u redu.

Gubitak apetita, sa jedne strane, koji može da dovede do neuhranjenosti, nedostataka vitamina, opadanja kose, naglog mršavljenja i opšte slabosti, pa i do anoreksije. Sa druge strane, i gojaznost i neodoljiva potreba za slatkišima mogu biti pokazatelj su narušenog imunog sisitema.

Izostanak temperature i povišena temperatura koja dugo ne spada

Kada ste bolesni, visoka temperatura je zapravo dobar znak, zbog toga što organizam sa jakim imunitetom tako reaguje na invaziju virusa i bakterija. To je njegov način odbrane.

Sigurno ste mnogo puta čuli da ne treba odmah da posegnete za lekom koji snižava temperaturu, već da u izvesnoj meri pustite da telo odradi svoj posao. Izostanak temperature kada dođe do određene infekcije zapravo može biti znak pada imuniteta.

Ipak, važno je napomenuti da temperatura nije uvek poželjna i da ne treba da traje duže od dva ili tri dana. Još jedan od pokazatelja da vašem telu nije dobro jeste i dugotrajna povišena temperatura koja se zadržava danima ili čak mesecima .

Otok na limfnim čvorovima

Limfociti odnosno bela krvna zrnca su zaslužni za odbranu organizma, a limfni čvorovi filtriraju limfu i blokiraju neželjene ćelije. Onda kada u telu postoji neka bakterijska ili virusna infekcija, ovi čvorovi oteknu i postanu osetljivi i bolni na dodir. Problem nastaje ako su oni stalno takvi, i onda kada niste bolesni, i to je zapravo znak da je vaš imunitet oslabio.

Čest osećaj hladnoće

Ukoliko vam se često dešava da ne možete da se zagrejete i da vam je stalno hladno, čak i kada je u prostoriji optimalna temperatura, onda jedan od uzroka za ovo stanje može biti i pad imuniteta.

Veoma važna stvar u ovakvoj situaciji jeste ishrana, s obzirom na to da postoje namirnice koje “greju” (beli luk, cimet, đumbir, med, ovsene pahuljice) i “hlade” organizam (paradajz, banane, pšenica, citrusno voće).

Kada zbog imuniteta osetite osećaj hladnoće, jasno vam je da tada treba da pređete na konzumiranje “toplih” namirnica koje mogu da podignu imunitet.

Teško zaceljivanje rana

Kada su u pitanju simptomi pada imuniteta, jedan od njih svakako je i teško zaceljivanje rana. Obično se to veže uz nedostatak cinka koji omogućuje regeneraciju ćelija u telu i zaceljivanje rana, premda uzroci mogu biti različiti ali nijedan od njih ne znači da vam je imunološki sistem u dobrom stanju.

Osećaj naduvenosti

Ukoliko vam se često javlja osećaj naduvenosti, jedna od opcija jeste da ste netolerantni na pojedine namirnice, ali s druge strane to može biti jedan od znakova da vaša creva i sistem za varenje ne uspevaju na pravi način da se izbore sa hranom.

Digestivni trakt ima važnu funkciju u varenju, ali i kada je reč o imunitetu, s obzirom na to da je najveći deo odbrambenih mehanizama zapravo u crevima.

Kako proveriti imunitet i utvrditi kakvo je stanje imuniteta?

Ispitivanje imunog sistema započinje lekarskim pregledom koji je najbolje da izvrši lekar specijalista imunologije. Taj pregled se sastoji od uzimanja podataka o simptomima bolesti, o tome kada su se oni javili, o tome da li su korišćeni neki lekovi ili drugi postupci za lečenje.

Takođe, imunologu obavezno treba napomenuti da li postoji više članova porodice koji imaju problem sa imunitetom, ili možda postoji pojava neke hronične bolesti, kao što je dijabetes.

Prvi deo pregleda odnosi se na razgovor, a već u drugom delu pregleda, lekar bi trebalo da potraži konkretne znake bolesti, kao što su uvećane limfne žlezde, uvećana jetra ili slezina, nalaz na plućima. Lekar obavezno obraća pažnju na uhranjenost pacijenta. Ni smanjena telesna težina, ni gojaznost nisu dobri imunološki pokazatelji.

Treći deo pregleda, obuhvata analize krvi, počev od krvne slike, leukocitarne formule, CRP analize, do analiza kojim se procenjuje deficit različitih komponenti imunog sistema - serumski imunoglobulini ili komponente komplementa. Ukoliko postoji sumnja i na neku virusnu infekciju, u toku pregleda krvi se tačno može ispitati i koji virus je u pitanju.

Nakon učinjenih analiza i sagledavanja opšteg stanja pacijenta, pristupa se terapiji i davanju konkretnih medicinskih saveta, lekova, suplemenata, a sve u cilju poboljšanja imunog sistema pacijenta.

Pravilna ishrana, redovna fizička aktivnost i izbegavanje stresa su osnovni preduslovi koji se moraju ispuniti kako bi se sprečio pad imuniteta. Važno je da se jačanju imunog sistema posvetimo tokom cele godine, a ne samo kada se pojave simptomi pada imuniteta.

Imlek je sa svojim Balans+ imuno jogurtom ponudio jednostavno rešenje za sve one koji žele da na prirodan način brinu o svom imunom sistemu. Preporučeno je konzumiranje dva puta dnevno, najbolje ujutru i uveče, a kako bi se postigli što bolji rezultati potrebno je da se Imuno jogurt konzumira i preventivno.

Svojim načinom života i prirodnim lečenjem možemo znatno uticati na to da se spreči slabljenje imuniteta i očuva celokupno zdravlje.