Intolerancija na hranu - šta je intolerancija i koji su simptomi

Intolerancija na hranu, odnosno određene namirnice ili njihove sastojke, sve se češće otkriva u ljudskoj populaciji.

Poznati sportisti najzaslužniji su za popularisanje intolerancije na hranu kao uzroka najrazličitijih digestivnih tegoba, jer su ih i lično uočili kao “kočnicu” pravilnog rada digestivnog sistema, i pored pažljivo osmišljenog, zdravog načina ishrane koji je njihova svakodnevica.

Tada se i javnost zapitala - da li je upravo intolerancija na gluten ili drugi sastojak hrane koju svakodnevno konzumiramo uzrok tegoba koje i mi osećamo?

U međuvremenu obavljeno je i na stotinu istraživanja, a neka od njih pokazala su da su bolesti digestivnog sistema, odnosno simptomi sindroma iritabilnog creva ili Kronove bolesti, često rezultat upravo intolerancije na određenu namirnicu ili njen sastavni deo, kao i da je intolerancija na hranu mnogo češća nego što smo predpostavljali.

Procenjuje se da čak oko 20% svetskog stanovništva ima intoleranciju na hranu!

Ali šta je intolerancija na hranu? Zbog čega se javlja? Koje su najčešće namirnice i hrana na koju su ljudi intolerantni i kakvi su simptomi intolerancije?

Šta je intolerancija na hranu?

Intolerancija na hranu znači da osoba ima problem da svari određenu hranu.

Preciznije - netolerancija na hranu je stanje preosetljivosti na sastojke hrane i/ili pića koja nastaje tokom povećanog i produženog unosa određenih namirnica.

Netolerancija se često meša sa alergijom na hranu, jer su oba stanja propraćena sličnim simptomima. Ipak, razlika postoji. Alergija na hranu je odgovor imuniteta, a intolerancija odgovor digestivnog sistema.

Obradili smo temu alergije na hranu i namirnice, pa nakon informisanja o intoleranciji obavezno pročitajte i taj tekst - možda je uzrok vaših tegoba alergija, a ne netolerancija.

Da li ste znali da je otkriveno da je otkriveno da osobe koje pate od sindroma iritabilnog creva uglavnom imaju i intoleranciju na hranu?

Osoba koja je intolerantna na hranu iskusiće neprijatnost ubrzo nakon njenog konzumiranja.

Intolerancija na hranu - simptomi

Ukoliko ste intolerantni na fruktozu, ili patite od intolerancije na gluten simptomi će su obično vrlo slični na sve namirnice, pa oni neće pomoći da otkrijete uzrok. O utvrđivanju uzroka testom pisaćemo kasnije, ali i sami možete uočiti obrazac pojavljivanja simptoma nakon prehrane određenom namirnicom.

Evo koji su simptomi intolerancije na hranu:

  • nadimanje,
  • gasovi,
  • bol u stomaku,
  • dijareja,
  • migrena i glavobolja,
  • curenje nosa,
  • nelagodnost u stomaku.

Ono što može uticati na jačinu ili brojnost simptoma svakako je to kolika količina namirnice je uneta u organizam. Simptomi se najčešće ne pojavljuju odmah nakon konzumacije, već se okidač dešava posle - tokom procesa varenja, a simptomi se mogu pojaviti tada, ili i nekoliko sati nakon okidača, nekad čak i posle nekoliko dana.

Uzrok digestivnih tegoba neretko je probiotski deficit

Proces sipanja jogurta iz bokala u čašu

Pre nego što za loše varenje okrivite intoleranciju, razmislite o tome koliko vodite računa o svom digestivnom sistemu, jer je velika mogućnost da se uzrok problema krije negde drugde.

Poremećaji crevne flore uzrokovane nebalansiranošću bakterija koje je čine može se manifestovati baš kao i intolerancija na namirnice - stomačnim tegobama, nadutošću, bolom i lošim varenjem generalno.

Da li unosite probiotike?

Upravo nedovoljan unos dobrih bakterija kroz ishranu može biti glavni krivac vaših digestivnih problema. Za jogurte se smatra da su bogat izvor probiotika, ali samo jedan od njih klinički je dokazao svoje pozitivno dejstvo - probiotski jogurt Balans+!

Već nakon 10 dana redovnog konzumiranja uspešno reguliše probavu. Može povoljno uticati i na osećaj nepotpunog pražnjenja, umanjiti i ukloniti bol pri pražnjenju, pa i rešiti nadimanje i bol u stomaku.

Osim toga, čak iako utvrdite da je intolerancija na hranu vaš problem - simptomi se mogu ublažiti, a sistem organa za varenje brže dovesti u red uz redovnu konzumaciju probiotika. Za postizanje očekivanih rezultata, dovoljno je 500 g jogurta dnevno!

Uzroci intolerancije

Kada je reč o uzrocima, oni zavise od samog okidača, ali ono što se smatra za generalni uzrok intolerancije jesu nedostatak digestivnih enzima ili hipersenzitivnost na određene hemikalije.

Najčešći okidači netolerancije na namirnice

Iako digestivni sistem pojedinca može nepovoljno odreagovati na skoro svaku namirnicu ili njen sastavni deo, naročito se izdvojilo nekoliko najčešćih okidača, odnosno namirnica na koje su ljudi intolerantni.

Intolerancija na laktozu - mlečni proizvodi kao uzrok tegoba

Pisali smo o tome šta je laktoza, a obradili smo i temu testiranja na laktoznu intoleranciju. Ostalo je da istaknemo da je ovaj vid intolerancije među najrasprostranjenijim, ali da se ne mora rešavati odricanjem od mlečnih proizvoda!

Zanima vas kako?

Mleko bez laktoze i jogurt bez laktoze imaju odličan ukus, kao i naši mlečni proizvodi na koje ste navikli. Organizmu pružaju svu hranljivost i benefite kao i oni sa laktozom, pa nema potrebe da se odričete svega što volite u vezi ovih napitaka, već ih samo zamenite sa onima koji ne sadrže laktozu.

Možete ih konzumirati kao i do sada - uz doručak i večeru, a možete ih koristiti i kao sastojak za pravljenje različitih jela, koja više neće uzrokovati neprijatne simptome. Tako ubuduće kada koristite recepte sa jogurtom i mlekom, samo zamenite mlečni proizvod onim koji ne sadrži laktozu.

Intolerancija na gluten - među najčešćim intolerancijama na hranu

Polje na kome se nalaze zrele stabiljke žitarica

Gluten je protein koji se prirodno nalazi u mnogim žitaricama poput pšenice, ječma i riža. Netolerancija na gluten drugačije nije isto što i celijakija - to je autoimuna bolest takođe povezana sa konzumacijom glutena.

Intolerancija na gluten kao i druge intolerancije na hranu, predstavlja visoku osetljivost organizma na ovaj protein i nemogućnost njegovog normalnog varenja.

Ona može dovesti do upale tankog creva i oštećenja crevnog zida i flore. Loša apsorpcija glutena naravno, kao i kod drugih intolerancija, ne odnosi se samo na intoleranciju na čiste žitarice, već i na sve one namirnice koje ih sadrže, kakve su najrazličitija peciva, slaniši i slatkiši iz prodavnica. Zbog toga se intolerantnima savetuje da pažljivo čitaju etikete na kojima su navedeni sastojci, a biraju isključivo one proizvode koji ne sadrže gluten.

Kada je u pitanju intolerancija na gluten simptomi se obično svode na neprijatnost u predelu stomaka, kao što su bol, nadimanje i mučnina.

Ipak, zabeleženo je da intolerancija na gluten može imati i mnoge druge simptome poput izmaglice u glavi, glavobolje, bola u kostima i zglobovima, pa čak i povećati šanse za oboljivanje od depresije i anksioznosti.

Sreća u nesreći kod intolerancije na gluten je to što su mnogi poznati otkrili da su hipersenzitivni na gluten i popularisali ishranu bez glutena. Na tržištu prehrambenih proizvoda sve češće možete ugledati natpis “Ne sadrži gluten!”, pa neće biti teško da način ishrane prilagodite novootkrivenoj intoleranciji.

I celijaklija i intolerancija na gluten rešavaju se istom metodom - izbegavanjem namirnica koje imaju gluten u sastavu.

Intolerancija na fruktozu - voćni šećer takođe može iritirati digestivni sistem

Fruktoza je šećer koji je prirodno prisutan u voću, određenom povrću i u medu. Intolerancija na fruktozu retko je izazvana nedostatkom enzima pomoću koga se vari - ovu intoleranciju nazivamo naslednom.

Češće je u pitanju malapsorpcija, gde organizmu nedostaje protein koji dozvoljava apsorpciju šećera iz creva, a ova vrsta fruktoze prema određenim istraživanjima pogađa ćak 40% stanovnika zapadne hemisfere.

Reakcije organizma kod ove intolerancije slične su kao i kod drugih: gasovi, dijareja i mučnina, najčešći su simptomi.

Intolerancija na kofein - obratite pažnju kako reagujete na kafu

Ukoliko se posle ispijanja omiljene kafe ili čaja osećate nervozno, anksiozno i primećujete da su vam se srčani otkucaji značajno ubrzali - možda nije problem u prejakoj kafi, već u intoleranciji na kofein.

Kofein je stimulans, pa sam po sebi može izazvati poremećaje sna, dovesti do uvećanja energije i povećanog osećaja budnosti. Ipak, ukoliko znate koliko i kada da ga konzumirate, on ne mora poremetiti vaš bioritam. Smatra se da prosečna odrasla osoba može konzumirati oko 400 mg kofeina dnevno, a ne preporučuje se da se konzumira u drugoj polovini dana.

Ipak, neke osobe su osetljivije na kofein i posle mnogo manje od ove doze mogu osećati nprijatne simptome.

Hipersenzitivnost na kofein povezana je sa genetikom, ali i smajenom mogućnošću varenja kofeina. Najčešći simptomi intolerancije na kofein su: ubrzan srčani ritam, isomnija, nervoza, anksioznost i dijareja.

Test na intoleranciju hrane - utvrdite da li ste intolerantni

Čak iako sami primetite da se posle konzumacije određene supstance uvek pojave neprijatni simptomi, ne možete biti sigurni da li je reč o alergiji ili intoleranciji na hranu.

Doktori na osnovu obrazaca simptoma i samih simptoma mogu napraviti razliku i utvrditi o kojoj tegobi je reč. Osim celijakije i laktoze, koje se utvrđuju testovima na intoleranciju, za druge okidače intolerancije nema pouzdanih testova koji mogu utvrditi intoleranciju. Ipak, ako sumnjate na prva dva stanja, savetujemo da se obavezno testirate, kako biste sa potpunom sigurnošću utvrdili ova stanja.

U svim drugim slučajevima, neophodno je da odete na doktorski pregled.

Kada su u pitanju alergije na hranu, krvni test može izmeriti IgE antitela koja upućuju na određenu alergiju, pa i to može biti dobar način za dijagnostifikovanje. Svakako, najbolje je da prevashodno odete kod doktora, koji će vas najbolje posavetovati šta da radite i na koji način možete da utvrdite intoleranciju.

Kako se leči intolerancija na hranu?

Trenutno nema leka za intoleranciju na hranu.

Najbolji način da izbegnete simptome intolerancije je da prekinete da konzumirate hranu na koju ste hipersenzitivni, a u nekim slučajevima može biti dovoljno i njeno smanjenje.

Kao što za rešenje intolerancije na laktozu može biti dovoljno da zamenite mleko i jogurt sa onim bez laktoze iz našeg asortimana, tako je i sa drugim intolerancijama. Birajte proizvode bez namirnica na koje ste intolerantni i svoj način i plan ishrane prilagodite novootkrivenoj intoleranciji.

Ne zaboravite na redovan unos probiotika, koji može dovesti vaš digestivni sistem u ravnotežu. Redovna konzumacija Balans+ probiotskog jogurta prijaće vašem organizmu i redukovati simptome intolerancije!

Ono o čemu treba voditi računa je da novim planom ishrane, uz izbegavanje određenih namirnica, ne utičete i na unos korisnih nutrijenata. Na primer, ako zbog intolerancije na gluten prekidate sa žitaricama, morate pronaći drugi izvor korisnih biljnih vlakana. Vaša ishrana treba da bude propraćena balansiranim obrocima, a videćete da nije teško osmisliti zdravu večeru, doručak, pa ni užine. Potrebno je samo malo znanja i volje.

Srećno!