Šta je kofein, čemu služi i koliko kofeina ima u kafi?

Sadržaj

Ah, taj kofein… Neizostavni deo svakog jutarnjeg razbuđivanja, popodnevnog opuštanja i neobaveznog sastanka sa dragim ljudima. Iako ga najčešće konzumiramo u šoljici kafe, kofein se takođe nalazi u mnogim drugim napicima, u čokoladi kao i u i raznim poslasticama. Opšte je poznato da nas kofein održava budnima, poboljšava koncentraciju i podiže raspoloženje. Međutim, postavlja se pitanje da li kofein ima dodatne pozitivne efekte na zdravlje, kao i da li ima neke nuspojave. U nastavku teksta odgovorićemo na najčešća pitanja: šta je kofein, koliko kofeina ima u kafi, da li je zdrav i koji je njegov uticaj na organizam. Nastavite sa čitanjem i saznajte sve što niste znali o ovoj supstanci.

Šta je kofein i gde se može naći?

U pitanju je prirodni stimulans koji se nalazi u zrnima kafe, zrnima kakaa i listovima čaja. Već hiljadama godina koristi se u medicinske svrhe, od davnih dana kada su ga autohtona plemena Afrike i Južne Amerike koristila u obliku zrna kafe i kakaa, pa sve do modernih dana, kada kofein možemo naći i u lekovima protiv bolova. Mnogi misle da se on nalazi samo u kafi i čaju. Međutim, on je zapravo vrlo rasprostranjen, pa ga tako osim u kafi, čaju i malopre pomenutim analgeticima možete pronaći u energetskim i drugim napicima, čokoladi i raznim poslasticama i užinama. Možete li zamisliti svoj život bez kafe? Ona je naš glavni saveznik tokom pospanih jutra, napornih dana na poslu i dugih noći provedenih nad knjigom. Osim toga, sa njom delimo slatke trenutke poput bezbrižnog nedeljnog popodneva, sastanaka sa prijateljima, a odlično ide i uz omiljeni kolač. Kafa je nesumnjivo jedan od najukusniji i najvoljenijih napitaka na svetu, ali da li ima zdravstvene benefite? U nastavku teksta pronaći ćete odgovor na ovo pitanje.

Kofein i zdravlje – kako kofein utiče na naš organizam?

Prirodni kofein je psihostimulans koji utiče na centralni nervni sistem, te samim tim i na kognitivne i fizičke sposobnosti. Jedna od najpoznatijih i omiljenih osobina kofeina jeste to da može da odloži san i popravi naš učinak tokom nedostatka sna. Istraživanja su pokazala da umerena doza ima pozitivne efekte na kognitivne sposobnosti – poboljšava memoriju, koncentraciju i koordinaciju. Baš iz tog razloga, kofein nas razbuđuje, smanjuje pospanost i pomaže bolji fokus i jasniji tok misli. Količina kofeina koja je potrebna da se ovi efekti postignu varira od osobe do osobe, pre svega u odnosu na starosnu dob, težinu i toleranciju na kofein. Dejstvo kofeina počinje oko sat vremena nakon konzumacije, a prestaje nakon 3-4 sata.

Koji su pozitivni efekti kofeina na organizam?

Kofein se povezuje sa brojnim zdravstvenim benefitima. Osim lako uočljivih efekata poput povećane budnosti i većeg fokusa, u njih spadaju i prevencija mnogih bolesti, kao i duži životni vek. Da, dobro ste pročitali – ljudi koji piju kafu žive duže! Naime, neka istraživanja su pokazala da ljudi koji konzumiraju kafu imaju smanjeni rizik za razvijanje dijabetesa tip 2, bolesti jetre i depresije. Kofein takođe popravlja raspoloženje jer podiže level dopamina, hormona sreće. Dakle, taj osmeh koji se javlja na vašem licu nakon šoljice omiljene kafe ili kockice čokolade nikako nije slučajan! Osim toga, glavni izvori ovog stimulansa su kafa i kakao, koji su poznati po bogatom sadržaju antioksidanasa, supstanci koje štite naš organizam od oksidativnog stresa. Dakle, kada pijemo kafu ili jedemo crnu čokoladu, uz kofein unosimo i antioksidanse, koji takođe produžavaju životni vek i štite od različitih bolesti.

Kofein i zdravlje – ima li kofein nuspojave?

Možete li da zamislite da postoji neko ko ne voli kafu? Verovali ili ne, ima ljudi kojima se ona ne dopada, ali i onih koji su osetljivi na kofein. Čak i prilikom malih doza, osobe osetljive na kofein osećaju se “kao na iglama” – nervozno i razdražljivo, srce im jače lupa ili pak imaju problema sa spavanjem. Ukoliko spadate u ovu grupu, a ne želite da se odreknete rituala ispijanja kafe, možete probati kafu bez kofeina. Takođe, možete se odlučiti za napitke koji sadrže manju količinu kafe uz punu aromu, kao što su to naše Flert kafice. Iako većina odraslih osoba bez problema može da podnese 300-400 mg kofeina dnevno, trudnicama se preporučuje ograničen unos kofeina. Razlog tome je što kofein preko placente može doći do fetusa, koji nema sposobnost da ga u potpunosti metaboliše. Zato se trudnicama preporučuje da smanje unos kofeina na 100-200 mg dnevno, dok neki stručnjaci zagovaraju i potpun izostanak kofeina tokom trudnoće.

Koliko kofeina ima u kafi i koja je preporučena dnevna doza?

Kofein nije sastavni deo ishrane, te za njega ne postoji preporučena dnevna količina, kao na primer za vitamine i minerale. Međutim, umerena količina kofeina za odraslu osobu je oko 300 mg dnevno. Većina medicinskih izvora slaže se da je 400 mg kofeina na dan bezbedna doza za većinu zdravih odraslih osoba. Shodno tome, nameće se pitanje: Koliko kafa ima kofeina? Obično se kaže da je umerena i optimalna količina kafe 2-3 šoljice. Međutim, postoje različite vrste kafe, te je logično i da one ne sadrže jednaku količinu kofeina. Pa onda, koliko mg kofeina ima kafa poput turske kafe ili espresa, a koliko kofeina ima u instant kafi ili toploj čokoladi? Kako biste znali koliko kofeina unosite na dnevnom nivou, u nastavku sledi spisak napitaka koji sadrže kofein, kao i prosečna količina po porciji:

Napici mg ml
Espreso kafa 64 mg 30 ml
Filter kafa 80 mg 200 ml
Instant kafa 75 mg 190 ml
Energetski napici sa dodatnim kofeinom 28-87 mg 250 ml
Cola napici 8-53 mg 250 ml

Takođe, nikako ne smemo zaboraviti na čokoladu! U zavisnosti od vrste čokolade i količine kakaa koju sadrži, 50 g čokolade može imati između 5.5 i 35.5 mg kofeina.

Flert kafice – savršeno kremast spoj kofeina i bogatog ukusa u jednom napitku

Svako ima svoju omiljenu kafu, ali u naše Flert kafice ćete se sigurno zaljubiti! Ono što naše kafe razlikuje od ostalih jeste pun ukus kafe u kombinaciji sa svežim mlekom, koji se spajaju u neodoljivo kremasto uživanje. Flert caffelate su savršen napitak za poneti i dolaze u tri različita ukusa: cappuccino, macchiato i moccha. Flert Caffelatte Cappuccino i macchiato idelani su za one koji svoju kafu vole sa puno mleka i mlečne pene, dok će mocha odgovarati onima koji svoju kafu vole uz dodatak kremaste čokolade. Za ljubitelje jače kafe spremili smo caffelate strong – u svim situacijama kada vam je potrebna veća doza kofeina, ona će biti vaš novi omiljeni izbor!

Kofein u čaju – koji čajevi sadrže kofein?

Kada je u pitanju kofein, čaj je još jedan prirodni izvor ove fascinantne supstance. Međutim, večna nedoumica mnogih jeste: da li zeleni čaj ima kofeina ili su to pak biljni čajevi? Naime, ono što se širom sveta po pravilu zove čaj, jeste napitak koji se dobija dodavanjem tople vode na delove biljke Camellia sinensis, koja sadrži kofein. U zavisnosti od načina pripreme ove biljke, razlikujemo crni, zeleni, beli i oolong čaj. Svi oni se prave od iste biljke, te svi sadrže kofein, ali u različitoj količini. Crni čaj sadrži najviše kofeina, zatim sledi zeleni, a beli i oolong čaj sadrže najmanju količinu kofein. U nastavku sledi tabela koja prikazuje količinu kofeina u različitim vrstama čajeva:

Čaj mg ml
Crni čaj 47-90 mg 250 ml
Zeleni čaj 30-70 mg 250 ml
Beli i oolong čaj 6-55 mg 250 ml

Sa druge strane, biljni i voćni čajevi prave se od drugih biljaka i ne sadrže kofein. Iako kofein mnogi smatraju lošim po zdravlje, kroz ovaj tekst dokazali smo vam da takve pretpostavke nisu potkrepljene dokazanim činjenicama. On itekako ima brojne benefite po naše zdravlje koje je i sama medicina potvrdila, stoga bez straha uživajte u vašem omiljenom napitku – naša preporuka su svakako ukusne Flert kafice!

Podelite ovaj tekst:

Upišite ovde

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Scroll to Top

Koristimo kolačiće za upravljanje korisničkim iskustvom, prikazivanje personalizovanog sadržaja i postizanje poslovnih ciljeva kompanije Imlek.