Pečurke – kalorije, vrste i značaj pečuraka u ishrani

Sadržaj

Pečurke (gljive) – poznata zamena za meso, ali i mnogo više od toga!

Ove ukusne i veoma popularne namirnice bogate su nutrijentima i lako se kombinuju sa drugim sastojcima zbog čega su čest izbor profesionalnih kuvara. U jelima sa naših prostora najčešće možemo naći šampinjone, ali svet pečuraka je zaista raznovrstan i nudi mnogo prostora za eksperimentisanje s ukusima i vrstama.

Kako bismo vas bolje upoznali sa različitim vrstama gljiva, u daljem tekstu odgovaramo na neka od brojnih pitanja i nedoumica. Upoznaćemo vas sa različitim vrstama, saznaćete koliko kalorija imaju pečurke, kojim nutrijentima su bogate i kakav je njihov značaj!

Pečurke u kulinarstvu – raznovrsnost jela sa pečurkama

Da li volite ukus pečuraka? Znate li koja jela sve možete pripremiti sa pečurkama?

Ove namirnice veoma su zahvalne i mogu se pripremati na različite načine koji ujedno utiču i na iskoristivost vitamina i minerala, ali i na njihov ukus. Pečurke možete peći, pržiti, kuvati, jesti u sušenom obliku ili u obliku praha.

Odlične su kao dodatak jelima poput paste, sa pečurkama se prave preukusne i kremaste čorbe, sosovi, salate, a mogu se pripremati i samostalno.

Još lakše od navedenih načina pripreme, za svega nekoliko sekundi na svom tanjiru možete imati fantastičan ukus gljiva!

Da li znate kako?

Veoma jednostavno!

Pavlaka sa pečurkama – neodoljivo ukusan dodatak jelima

Za sve ljubitelje pečuraka i mlečnih proizvoda, naš asortiman obogatila je fantastična Moja Kravica pavlaka sa ukusom pečuraka koju možete jednostavno namazati na parče hleba ili servirati kao prilog uz omiljeno jelo!

Kremasta struktura i osvežavajući ukus pavlake u kombinaciji sa pečurkama doprineće da uživate u svakom zalogaju vašeg obroka. Kada vam je potreban brzi doručak, ručak ili večera za 10 minuta (ali i brže) – ovaj mlečni proizvod sa ukusom pečuraka pravi je izbor za vas!

Ukoliko želite da ukus određenog obroka podignete na viši nivo – specifičan ukus kojim se odlikuje pečurka razbiće monotoniju ukusa i dodati dobićete preukusan obrok!

Šampinjoni – najpopularnije pečurke na svetu

Ukusni, sočni i kompatibilni sa mnogim namirnicama – šampinjoni su najpoznatije pečurke na svetu!

Kratko zadebljano stablo i zaobljena kapica – svima nam je dobro poznat izgled ove pečurke. Vrste šampinjona i varijacije koje postoje zato će vas možda iznenaditi, jer se kod nas u prodaji uglavnom mogu naći beli šampinjoni. Međutim, u kasnijoj fazi sazrevanja ove pečurke dobijaju smeđe nijanse. Smeđi šampinjon često se naziva i plemenita ili Portobello pečurka, te se nemojte čuditi ukoliko na pijaci ili u prodavnici ugledate ovaj naziv.

Dostupni su tokom cele godine, pa ih možete uključiti u svoje obroke kad god to poželite i uživati u njihovom fantastičnom ukusu! Sjajno idu uz ukusne paste, od njih se prave sosovi za brojna jela, ali i osvežavajuće salate.

Osim toga, ono što će obradovati mnoge ljubitelje zdrave ishrane i ovih gljiva, jeste da se, ukoliko se ove pečurke pripreme na zdrav način – mogu jesti bez griže savesti!

Ukoliko volite da majstorišete u kuhinji i želite da uključite šampinjone u svoju ishranu, pogledajte tekst u kome smo istakli zanimljive recepte za sosove od pečuraka!

Šampinjoni kalorije – koliko su ove pečurke kalorične?

Ako su vaš čest izbor za obroke pečurke – i to baš šampinjoni, kalorije su zasigurno nešto na šta ste bar jednom pomislili.

Verovatno se pitate da li ćete uneti previše kalorija ako često konzumirate ove pečurke.

Odgovor je – ne!

U svežem obliku pečurke imaju svega 22 kcal na 100 g što je 1% od preporučenog dnevnog unosa, te ako ih pripremate na zdrav način uz minimalno ulja ili dinstanje na vodi, u šampinjonima možete uživati kao u sjajnoj niskokaloričnoj hrani, potpuno bezbrižno!

Nutritivna vrednost šampinjona – gljive bogate vitaminima

Ako želite zaista da saznate kakve su ove pečurke, kalorije su samo jedna stavka koja vam je potrebna. Osim toga, tu je i nutritivna vrednost šampinjona koja ih stavlja u sam vrh liste zdravih namirnica.

Ove pečurke sadrže 1 g vlakana, 3 g proteina, 2 g ugljenih hidrata i ni malo masti na 100 g.

Ukoliko dnevno pojedete samo 100 g šampinjona zadovoljićete 33% preporučene dnevne doze vitamina D, 16% preporučene dnevne doze selena, 12% fosfora, a unećete i druge vitamine i minerale u manjim količinama.

Zbog velike izloženosti sunčevim zracima prilikom sazrevanja i rasta, ove pečurke odličan su prirodni izvor vitamina D2 koji se u telu “pretvara” u vitamin D i utiče na resorpciju kalcijuma, održava zdravlje kostiju, kože i sprečava pojavu osteoporoze, slabosti u mišićima i drugih problema. Pogledajte detaljnije zašto je važan unos vitamina D i gde se nalazi vitamin D3 u hrani u našem blogu.

Kao što vidite, ove pečurke zdravlje održavaju optimalnim i obezbeđuju veliki broj mikronutrijenata korisnih za naš organizam.

Pečurke – vrste pečuraka koje se takođe koriste na našim prostorima

U svetu postoji preko 10,000 različitih pečuraka.

Naravno, nisu sve gljive jestive.

U svojoj ishrani, ljudi koriste oko 200 vrsta pečuraka, od kojih su najpopularniji već pomenuti šampinjoni. Osim njih, u vaše obroke možete uneti i druge gljive bogate mikro i makronutrijentima koji doprinose vašem organizmu na različite načine.

Na našim prostorima najzastupljenije pečurke su bukovača, vrganj, lisičarka, šitake i reiši, a kako se ove pečurke pripremaju, koliko kalorija imaju i i kako utiču na zdravlje, saznajte u nastavku!

Bukovača – pečurka bogata nutrijentima

Da li ste probali bukovaču?

Ova vrsta pečurke nema intenzivan ukus, pa se priprema kao prilog uz upotrebu različitih začina koji joj dodaju intenzivniji šmek i aromu.

Bukovača se danas najčešće koristi u prahu, ili sušena, ali mnogi je u svojim receptima koriste u svežem obliku. Najčešće se priprema na žaru, pohuje, dodaje supama i čorbama, kao i ukusnim pastama.

Ove pečurke sadrže brojne proteine i ugljene hidrate, a imaju veoma malo masti. Dobar su izvor aminokiselina, vitamina B5, vitamina D, gvožđa, cinka, fosfora, kalijuma i drugih minerala koji doprinose zdravlju čitavog organizma. Oko 86 g ovih pečuraka sadrži 28 kcal.

Svega 86 g ove pečurke zadovoljiće čak 22% od preporučenog dnevnog unosa vitamina B5 – pantotenske kiseline, kao i 27% od preporučenog dnevnog unosa vitamina B3 – niacina.

Pozitivno dejstvo pečuraka za imunitet pokazale su i različite studije, posebno kada je reč o antivirusnom i antibakterijskom dejstvu, te ih sve veći broj ljudi uključuje u svoju ishranu.

Lisičarka – pečurka intenzivno narandžaste boje

Lisačarka, poznata po svojoj narandžastoj boji je još jedna od poznatijih jestivih gljiva na tržištu. Postoji nekoliko vrsta ove pečurke i sve su jestive, veoma ukusne i hranljive. Poznavaoci gljiva često njen ukus opisuju kao blago sladak, čak i voćan.

Oko 100 g lisičarki sadrži 33 kcal, te ih možete jesti potpuno bezbrižno!

Takođe, ove pečurke sadrže 1 g proteina, 4 g ugljenih hidrata, svega 0,3 g masti i 2 g vlakana.

Bogate su niacinom, vitaminom D, vitaminom B5, gvožđem, ali i drugim vitaminima i mineralima važnim za naš organizam. Kao i druge gljive, lako se kombinuju sa brojnim sastojcima, te se mogu naći u supama, čorbama, testenini, ali i ukusnim salatama. Bogate su antioksidansima, te su odlične u borbi protiv ozloglašenih slobodnih radikala.

Vrganj – pečurka neodoljivog ukusa

Vrganj je jestiva gljiva intenzivnijeg ukusa koji budi sva čula.

Izuzetno je popularna kod nas i veoma cenjena, te ima visoku tržišnu cenu. Može se koristiti kao prilog jelima poput pasta, piletine na različite načine, rižota, ali i kao obrok za sebe u čijem ukusu ćete zasigurno uživati!

Kada govorimo o značaju konzumiranja vrganja, treba pomenuti da je baš kao i druge pečurke – sjajan izvor proteina, te odlična zamena za meso. Osim toga, bogat je dijetetskim vlaknima, pa se u 100 g ove gljive nalazi 6 g vlakana i 4 g proteina, a svega 32 kalorije i nimalo masti!

Zanimljivo je da čak 88% sastava ove pečurke čini voda, pa u njoj možete uživati potpuno bez brige! Bogate su vitaminom B9 i vitaminom E, te ukoliko ih pripremate na zdrav način možete uživati u zdravstvenim benefitima ovih nutrijenata.

Šitaki pečurke – kalorije i zdravstveni benefiti pečuraka poreklom iz Japana

Još jedna vrsta veoma popularnih gljiva jesu šitake, pečurke koje su poznate po svom punom i bogatom ukusu, ali i zdravstvenim benefitima koje donose.

Šitaki pečurke dolaze iz istočne Azije, najviše se uzgajaju u Japanu, ali i u drugim državama koje imaju povoljne uslove za njihov rast. U prodaji se mogu pronaći sveže, sušene ili gljive u prahu, što je odlična opcija za dodatak jelima.

Ako su vam i za ove pečurke kalorije predmet interesovanja, istaći ćemo da sveže šitaki pečurke imaju 44 kcal na 100 g što je nešto više od do sada pomenutih vrsta dok sušene pečurke imaju čak 296 kcal na 100g. Bogate su niacinom, bakrom, vitaminom B5, selenom i drugim vitaminima i mineralima koji doprinose brojnim funkcijama u organizmu.

Bogate su niacinom, bakrom, vitaminom B5, selenom i drugim vitaminima i mineralima koji doprinose brojnim funkcijama u organizmu.

O njihovim brojnim benefitima svedoči i činjenica da se u Japanu, Kini, Koreji i Rusiji pečurke koriste kao tradicionalno medicinsko sredstvo. Imaju pozitivnog uticaja na zdravlje srca, snižavanje holesterola i pomažu u borbi protiv bolesti i jačanju imuniteta.

Ono što je fasciniralo širu javnost u vezi sa ovom vrstom pečuraka jeste sadržaj jedinjenja sa potencijalnom antikancerogenom aktivnošću. U borbi protiv kancera šitaki pečurke učestvuju tako što podstiču jačanje imunog sistema i smanjuju širenje i rast ćelija raka.

Reiši – medicinska gljiva koja pozitivno utiče na imunitet

Još jedna gljiva iz Azije – reiši, kod nas je poznata kao kao lekovita i uglavnom se konzumira sušena, a njena svojstva ljudi su prepoznali pre nekoliko hiljada godina!

Reiši pečurke su pokazale odlična antibakterijska, antivirusna, ali i antikancerogena dejstva. Zbog brojnih lekovitih svojstava ovih pečuraka, poslednjih godina je mnogi uključuju u ishranu u vidu suplemenata ili u sušenom obliku. Ove gljive utiču na jačanje imunog sistema, delujući na bela krvna zrnca, a posebno je naglašen njihov uticaj na osobe sa određenim oboljenjima, poput kancera.

Za kraj ćemo pomenuti da se gotovo sve pečurke sjajno slažu sa kvalitetnim Imlek mlečnim proizvodima, a posebno uz Moja Kravica pavlaku za kuvanje. Njihovom kombinacijom dobićete najukusnija jela kremaste teksture i neodoljivog ukusa.

Imlek proizvodi svakom vašem obroku doprineće svojim sjajnim ukusom, te ih jednostavno možete kombinovati uz ukusne gljive!

Podelite ovaj tekst:

Upišite ovde

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Scroll to Top

Koristimo kolačiće za upravljanje korisničkim iskustvom, prikazivanje personalizovanog sadržaja i postizanje poslovnih ciljeva kompanije Imlek.