Problemi sa varenjem - simptomi lošeg varenja i kako ih rešiti

Nadutost posle jela i osećaj da hrana stoji u želucu “poput kamena”, osećaj težine posle obilnijih obroka, gorušica, mučnina ili opstipacija, samo su neki od brojnih simptoma kod ljudi koje muče problemi sa varenjem.

Brz tempo života u kojem dominiraju neuredni i preobilni obroci, teška i masna hrana bez biljnih vlakana, preterana upotreba brze hrane, konzumiranje hrane “s nogu” koja nije dobro sažvakana, predstavljaju ključne razloge za loše varenje hrane i pojavu svih već gore navedenih simptoma koji značajno mogu uticati na kvalitet života.

Osim za kvalitet života, zbog čega je još opasno slabo varenje hrane i kako poboljšati varenje?

Odgovor leži u pravilnoj i izbalansiranoj ishrani.

Neadekvatan način ishrane, osim što negativno utiče na crevnu floru i izaziva nelagodnosti u stomaku, takođe i usporava metabolizam što vremenom može da uzrokuje i gojaznost. Kako bi sistem organa za varenje pravilno funkcionisao, odnosno kako ne bi nastali problemi sa varenjem, neophodna je savršena ravnoteža bakterija u crevnoj mikroflori.

Mnogi lekari zarad regulisanja crevne mikroflore, prevencije i lečenje lošeg varenja, savetuju svakodnevnu konzumaciju probiotskog jogurta. Iako je jogurt prirodni izvor probiotika, važno je pažljivo birati proizvode, odnosno koristiti one za koje je dokazano da imaju prednosti po zdravlje ljudi i koji su klinički ispitani.

Takav je Balans+ jogurt, za koji je utvrđeno da već posle 10 dana redovne primene reguliše probleme sa varenjem.

Upavo zato smo rešili da za vas pripremimo sve činjenice i informacije o problemu sa varenjem, a otkrijte i koji su simptomi lošeg varenja, kako poboljšati varenje i kako se rešiti svih nelagodnosti izazvanih nedovoljno dobrim razlaganjem hrane. Saznajte korisne informacije i preduzmite prvi korak već danas.

Uzroci za loše varenje hrane

Već smo pomenuli da su loše navike u ishrani osnovni uzrok koji dovodi do problema sa varenjem i nelagodnim osećajem u stomaku koji remeti svakodnevni ritam života. Međutim, postoji još čitav niz uzroka koji mogu da izazovu loše varenje hrane i tegobe koje dovode osobu u izuzetno neprijatno stanje.

Za ovakvo stanje organizma u velikoj meri su odgovorni i proizvođači koji u namirnice stavljaju razne aditive. Uneti sastojci sa hranom umesto osećaja sitosti stvaraju osećaj gladi, tako da osoba nesvesno jede znatno više, nego što bi inače.

Ovo su neki od osnovnih uzroka koji izazivaju otežano varenje hrane:

  • prebrzo jedenje, prejedanje, nedovoljno sažvakavanje hrane
  • previše kuvane, pržene i masne hrane, a premalo sveže hrane i nedovoljan unos vlakana, vitamina i menerala kroz voće i povrće
  • prekomerna upotreba čajeva, kafe, gaziranih i alkoholnih pića, nikotina
  • konzumiranje hrane na koju ste netolerantni ili alergični
  • unos hrane dok ste pod stresom, nervozni, besni
  • stres i nedovoljno sna
  • nedostatak hlorovodonične kiseline u želucu, koja služi za lakše varenje proteina
  • nedostatak digestivnih enzima, koji služe za bolju apsorpciju vitamina i minerala
  • čir na dvanaestopalačnom crevu i drugi problemi sa crevima
  • problemi sa jetrom, pankreasom i žučnom kesom
  • prekomerni unos antibiotika

Važno je da pomenemo i stres, kao jedan od veoma čestih uzročnika problema sa varenjem. Stres može da utiče i na želudac, ali činjenica je da se hrana u želucu zadrži svega oko pola sata, dok delimično svareni komadići hrane mogu da putuju kroz debelo crevo i 48 do 72 sata, a u pojedinim slučajevima i duže.

Hrana svakako ne bi trebalo toliko dugo da se zadrži u debelom crevu, ali prisustvo hormona stresa značajno usporava probavu i razlaganje hrane. Tako polusvareni komadići hrane koji se dugo zadržavaju u debelom crevu, tamo ulaze u proces fermentacije i kao takvi mogu da dovedu do dijareje ili opstipacije.

Dešava se da stres naruši i ravnotežu crevne flore. Neke od bakterija koje prirodno egzistiraju u crevima će uprkos narušenoj ravnoteži ostati neškodljive, ali neke bakterije mogu proizvesti toksične supstance koje iz creva dospevaju u krvotok i tako uzrokuju mnogo ozbiljnije posledice.

Osim toga, trebalo bi obratiti pažnju i na unos alkohola s obzirom na to da on može iziritirati sluzokožu želuca, pa je preporuka izbegavati ga. Takođe, ne bi trebalo preterivati ni sa antibioticima, odnosno ne uzimati ih zbog svake bezazlene infekcije s obzirom na to da antibiotici neselektivno ubijaju sve bakterije, pa čak i one koje su neophodne za pravilno varenje hrane.

Simptomi lošeg varenja hrane i kako da ih prepoznate

Kada su u pitanju problemi sa varenjem simptomi koji se najčešće javljaju jesu gasovi, bol i nadutost stomaka, podrigivanje, mučnina, gorušica, zvukovi iz creva, osećaj težine u želucu, neredovna stolica.

Ono što je posebno važno kod sistema za varanje jeste da se simptomi lošeg varenja ne mogu ignorisati, intenzivni su i stalno prisutni, ne mogu se zanemariti i očekivati da prođu sami od sebe. Izazivaju neprijatnost, te je zato važno na vreme reagovati kako se problemi sa varenjem ne bi dodatno iskomplikovali.

Gasovi u stomaku i zbog čega nastaju

Za gasove se može reći da predstavljaju uobičajen deo procesa varenja i ukoliko nisu prekomereni, oni zapravo samo ukazuju na dovoljan unos vlakana i dobro funkcionisanje digestivnog trakta. Hrana koja sadrži ugljene hidrate uglavnom ne može u potpunosti da se razgradi tokom varenja.

Zbog toga su bakterije koje žive u crevima zadužene da varenje dovrše do kraja, stoga one proizvode gas dok završavaju probavni proces. Procenjuje se da prosečna odrasla osoba tokom dana ispusti gas najčešće između 13 i 15 puta, izbacujući tako oko pola litra gasa tokom tog procesa.

Još jedna stvar koja može da uzrokuje nastanak gasova jeste i količina šećera koja se u nosi u ogranizam u kasnim satima. Naime, telo ima određenih problema da svari prekomerene doze šećera tokom noći što može uzrokovati neprijatne gasove tokom sutrašnjeg dana.

Nadimanje posle obroka kao simptom lošeg varenja

Kada je u pitanju loše varenje hrane simptomi koji se mogu javiti jesu osećaj nadimanja i nadutosti (dispepsije) nedugo nakon jela. Naime, dolazi do nadutosti u stomaku koja se stvara uglavnom u gornjem delu stomaka.

Na nastanak dispepsije može uticati veliki broj faktora, ali je primarni uzrok način života. Tegobe se mogu javiti usled prekomernog i prebrzog unosa hrane, konzumiranja nekvalitetne, masne i začinjene hrane, kao i usled preterene upotrebe alkohola, cigareta i antibiotika.

Osim nadutosti, simptomi dispepsije mogu biti i uporni bol, gorušica, mučnina, slabost, podrigivanje ili povraćanje. Savet za rešavanje ovog problema sa varenjem jeste da obroci budu češći, a manji, bez začinjene i masne hrane, kao i da se ne večera neposredno pred spavanje.

Često, nadutost može biti i rezultat vazduha koji je zarobljen u probavnom traktu, a koji se može pojaviti usled različitih uzroka. Neki od njih su i koliko vazduha osoba proguta tokom unošenja hrane, što se moze desiti ukoliko se jedenje obavlja previše brzo, ili ukoliko se mnogo priča tokom žvakanja.

Ponekad gazirana pića takođe mogu da prouzrokuju osećaj nadutosti s obzirom na njihov hemijski sastav, ali i gutanje vazduha tokom ispijanja. Neki ljudi mogu dobiti osećaj nadutosti i kada konzumiraju masnu hranu, s obzirom na to da masnoća usporava proces varenja i tako stvara pomenute nelagodnosti.

Čaša jogurtna pored kroasana

Bolovi u stomaku i kako ih otkloniti

Kod ljudi kod kojih su prisutni problemi sa varenjem jedan od vrlo čestih simptoma jeste i neugodan bol u stomaku, najčešće lociran u gornjem delu abdomena u predelu želuca. Bol može biti neprekidan i nemilosrdan, no može se i periodično pojavljivati. Neretko se kao propratni simptomi bolova u stomaku mogu javiti slabost, mučnina i gorušica.

Loše varenje hrane dovodi do ove neprijatnosti pre svega zbog prevelikog unosa hrane, koje sistem organa za varenje ne može da obradi, kao i nedovoljna fizička aktivnost koja bi podstakla bolji i brži rad probavnog sistema. Zato su pravo rešenje za otklanjanje ovih neprijatnosti izbalansirana ishrana, kao i redovna fizička aktivnost.

Neredovna stolica kao čest problem ljudi sa lošim varenjem

Kada kažemo neredovna stolica, zapravo uglavnom mislimo na zatvor stolice ili opstipaciju, što je uobičajena pojava kod mnogih ljudi, iako se o toj temi nerado govori. Stručnjaci savetuju da nema razloga za brigu ukoliko se opstipacija javlja s vremena na vreme, ali upozoravaju da bi trebalo potražiti pomoć ako su problemi sa varenjem učestali, odnosno ako se radi o hroničnoj opstipaciji.

Iako mnogi smatraju kako je redovna stolica znak da nema zatvora, treba imati na umu da potreba za odlaskom u toalet nije kod svih ljudi jednako česta.

Nepravilna ishrana i neredovna fizička aktivnost glavni su okidači koju mogu dovesti do problema sa zatvorom stolice, s obzirom na to da sistem organa za varenje ne uspeva na adekvatan način da obradi unetu hranu, te formirana stolica postaje suva i teško se izbacuje.

Kako poboljšati varenje - prirodni lekovi za bolje varenje

Već ste imali priliku da uvidite kakve sve nelagodnosti može da izazove loše varenje i koliko zapravo nepravilan rad probave ima uticaje na normalno funkcionisanje i obavljanje dnevnih aktivnosti. Zato je važno da, kada se jave problemi sa varenjem, odnosno kada primetite prve simptome lošeg varenja, odreagujete i pomognete svom telu i sistemu organa za varenje da se na adekvatan način izbore sa unetom hranom.

Pažljivijim pristupom prilikom odabira hrane i aktiviranjem želudačnih sokova možete ponovo podstaći sistem organa za varenje da radi punom snagom. Na taj način ćete podići celokupnu energiju i raspoloženje, rešiti se neprijatnosti i vratiti se u punom parom u akciju.

Saznajte šta je dobro za varenje i kako ubrzati varenje hrane:

#1 Unosite dovoljno hrane koja sadrži vlakna

Vlakna su strukturalni deo biljke, tako da se nalaze u hrani kao što su voće, povrće i žitarice. Ovakva hrana je itekako poželjna u jelovniku svake osove, a preporuka je da odrasli čovek treba minimalno da unese 30 grama biljnih vlakana dnevno.

Ipak, realnost je takva da ljudi uglavnom unose manje od 10 grama, za šta je jedan od glavnih krivaca ubrzan način života.

Konzumiranje hrane dok su u pokretu, ljudima daje mnogo manje prostora i mogućnosti da pojedu voće, povrće ili žitarice bogate vlaknima. Međutim, da ne bi došlo do problema sa probavom ili da bi se oni zaustavili važna je konzumacija voća ili povrća uz svaki obrok.

Pasulj je odličan izvor vlakana, te se može ubaciti u supu ili salatu, a preporuka je da se koriste integralne žitarice umesto rafinisanog belog hleba, pahuljica, bele riže i bele testenine.

#2 Unosite “dobre bakterije”

Probavni sistem je dom hiljadama vrsta korisnih bakterija koje pomažu u razgradnji hrane koja je otporna na normalno varenje. Ovo pruža mogućnost korišćenja više hranljivih sastojaka iz hrane.

Dobre bakterije takođe sprečavaju razmnožavanje drugih potencijalno štetnih bakterija u crevima, i na taj način dodatno unapređuju kvalitet varenja. Iako sam termin “konzumiranje bakterija” ne zvuči privlačno, probiotik bakterije iz našeg jogurta, mogu značajno poboljšati varenje.

Osim jogurta, sadržaj probiotskih bakterija imaju i pojedini fermentisani proizvodi od soje, kao što je probiotski kefir, ali i kisela hrana, kao što su na primer kiseli krastavčići ili kiseli kupus.

#3 Unosite dovoljne količine tečnosti

Tečnost je zadužena za prenošenje hranljivih materija u organizmu. Voda pomaže vlaknima iz hrane da se pravilno razlože i rasporede po crevima, što doprinosi tome da se velike količine hrane znatno lakše i brže svare.

Prirodni lekovi za bolje varenje mogu biti i voće i povrće koje sadrže dosta tečnosti, kao što su ananas, breskve, grožđe, trešnje, krastavci itd, samo delom zadovoljavaju potrebe organizma za tečnošću, ali je i dalje veoma bitno unostiti vodu tokom dana.

Alternativa onima koji nisu u stanju da tokom čitavog dana piju samo čistu vodu, jesu nezaslađeni čajevi. Preporuka su čajevi od kamilice, korena anđelike, korijandera...

#4 Ne propuštajte fizičke aktivnosti

Iako možda u prvi mah deluje kao da nemaju veze jedno sa drugim, vežbanje je zapravo odličan saveznik probavnog trakta. Osim toga što je dobro za sve one “vidljive” mišiće, vežbanje stimuliše i kontrakciju mišića čime omogućava da sistem organa za varenje pravilno radi.

Vežbanjem takođe pozitivno utiče na smanjenje stresa, što ga čini odličnim, ne samo za one koji imaju loše varenje zbog hrane, već i za one kod kojih su problemi sa varenjem izazvani prekomernim stresom. Optimalna fizička aktivnost koja se preporučuje je tri do četiri puta nedeljno po 45 minuta.

#5 Ne žurite tokom konzumiranja hrane

Brzo unošenje hrane, ne samo da se smanjuje uživanje u hrani, već može dovesti do gutanja vazduha, što kasnije izaziva gasove i nadimanje stomaka. Pored toga, brzo jedenje, vrlo često dovodi i do prejedanja jer je stomaku potrebno oko 20 minuta da pošalje mozgu signal da je sit. Kao posledica toga nastaju problemi sa varenjem.

Uz to, trebalo bi napomenuti da je adekvatno žvakanje hrane apsolutno neophodno za dobro varenje, naročito za preradu žitarica. Preporuka je da bi svaki zalogaj trebalo žvakati 30 do 50 puta za bolje varenje želuca.

Za to vreme će se namirnice dobro natopiti pljuvačkom iz usta, omekšati, pa će lakše skliznuti niz grlo. Takođe, pljuvačka sadrži i enzim ptialin, koji započinje proces razlaganja skroba.

#6 Ne pravite velike pauze između obroka

Još jedna greška koju mnogi često prave jesu neredovni obroci. Preduge pauze između obroka mogu uzrokovati prebrzo jedenje zbog pada šećera, ali i prekomerni unos hrane jer je organizam pregladneo. U svakom slučaju, činjenica je da mnogi na kraju ćete završe sa prejedanjem.

Probavni sistem će mnogo bolje funkcionisati ukoliko se dan organizuje tako da je omogućeno imati redovne obroke i užine. Jednostavan plan obroka koji može da pomogne kada je u pitanju teško varenje hrane jeste da se doručak obavi u prvom satu nakon buđenja, a potom svaki naredni obrok bi trebalo da bude na tri sata, uključujući i voćne međuobroke.

#7 Ne odlažite odlaske u toalet

Važno je napomenuti da se nikada ne bi trebalo oglušiti na neku poruku organizma s obzirom na to da je telo prirodno podešeno da svoje funkcije obavlja onda kada je to zaista i potrebno.

Međutim, veliki broj ljudi odbija odlazak u toalet kada imaju nagon u nekom nezgodnom trenutku, što svakako nije ispravna stavr. Činjenica je da ta potreba može proći, ali tim odlaganjem uzrokuju poremećaj varenja i sve kasnije probleme sa pražnjenjem creva.

#8 Konzumirajte namirnice koje pogoduju probavnom sistemu

Kiseli ukus značajno pomaže u podsticanju proizvodnje želudačne kiseline. Na taj način se daje lagan podsticaj sistemu za varenje koji ga priprema na hranu koja će se unositi tokom dana.

Preporuka je da se pola limuna iscedi u 250 ml tople ili mlake vode i popije kao napitak pola sata pre doručka. Još jedna kisela namirnica koja može doneti benefite za probavu jeste jabukovo sirće.

Takođe, semenke komorača su veoma pogodne za one koji imaju poremećaj varenja hrane. Grickanjem, ove semenke oslobađaju materiju pod nazivom terpenoide anetol koja poboljšava crevnu floru i zaustavlja grčeve. Osim toga, pogodna je za ublažavanje nadutosti, isterivanje gasova i smirivanje pokvarenog želuca.

Cimet je odličan za pospešivanje varenja, a osim toga ubrzava metabolizam, utiče na smanjeno stvaranje gasova, smanjenje grčeva i nadutosti. Kao prirodni lekovi za bolje varenje mogu se koristiti i celer, ali i začinsko bilje poput đumbira i nane.

Kako Balans+ probiotski jogurt može pospešiti pravilno varenje

Kao jedan od odličnih preparata za podsticanje organa za varenje i regulisanje crevne mikroflore ističe se Imlek probiotski jogurt Balans+. Jedini je probiotski jogurt na tržištu sa klinički dokazanim benefitima. Ovaj jogurt sadrži prebiotike, dve probiotske kulture (LA5 i BB12), ali i vlakno Oligofruktozu.

Oligofruktoza ima funkciju prebiotika, pomaže rast probiotskih bakterija (Bifidobacteria) u crevima i suzbija razvoj gljivičnih infekcija u crevima (Candida).

Naučno je dokazano da vlakna i probiotici pomažu organizmu da lakše svari i apsorbuje hranljive materije, a uz to održavaju zdravu sluzokožu debelog creva. Balans+ jogurt sadrži neophodne proteine i vlakna koji stvaraju osećaj sitosti i regulišu apetit. Nutritivne vrednosti jogurta, usled sadržaja veće količine zdravih bakterija, su takođe znatno veće pa je Balans+ jogurt idealan izbor za sve koji žele da budu zdravi i vitki.

Poklonite svom telu jedinstveni dar - jogurt probiotik Balans+ koji će na najefikasniji način regulisati crevnu floru, pospešiti varenje i pomoći probavnom sistemu da na zdrav, prirodan i efikasan način obavlja svoje redovne funkcije u organizmu.