Pečurke - kalorije, vrste i značaj pečuraka u ishrani

Pečurke - poznata zamena za meso, ali i mnogo više od toga!

Ove ukusne i veoma popularne namirnice, bogate su nutrijentima, lako se kombinuju sa drugim sastojcima i čest su izbor ljubitelja kulinarstva. U jelima sa  naših prostora najčešće se koriste šampinjoni.

Kako bismo vas bolje upoznali sa različitim vrstama gljiva, u daljem tekstu odgovaramo na neka od brojnih pitanja i nedoumica. U nastavku ćemo vas upoznati sa vrstama pečuraka. Takođe, saznaćete koliko kalorija imaju pečurke, kojim nutrijentima su bogate i kakav je njihov značaj u ishrani!

Značaj pečuraka u ishrani

Da li volite ukus pečuraka?

Ove namirnice veoma su zahvalne i mogu se pripremati na različite načine koji ujedno utiču i na iskoristivost vitamina i minerala, ali i na njihov ukus. Pečurke možete peći, pržiti, kuvati, jesti u sušenom obliku ili u obliku praha. 

Odlične su kao dodatak jelima poput paste, od njih se prave preukusne i kremaste čorbe, sosovi, salate, a mogu se pripremati i samostalno. 

Još lakše od navedenih načina pripreme, za svega nekoliko sekundi na svom tanjiru možete imati fantastičan ukus pečuraka!

Da li znate kako? 

Veoma jednostavno!

Moja Kravica pavlaka sa pečurkama - neodoljivo ukusan dodatak jelima

Za sve ljubitelje pečuraka i mlečnih proizvoda, naš portfolio obogatili smo fantastičnom Moja Kravica pavlakom sa ukusom pečuraka koju možete jednostavno namazati na parče hleba ili servirati kao prilog uz omiljeno jelo!

Kremasta struktura i osvežavajući ukus pavlake u kombinaciji sa pečurkama doprineće da uživate u svakom zalogaju vašeg obroka. Kada vam je potreban brzi doručak, ručak ili večera za 10 minuta (ali i brže) - ovaj mlečni proizvod sa ukusom pečuraka pravi je izbor za vas!

Ukoliko želite da ukus određenog obroka podignete na viši nivo - samo mu dodajte ovu preukusnu namirnicu!

Osim na ljubitelje pečuraka, mislili smo i na sve one koji uživaju u nešto drugačijim ukusima. Zato u našem asortimanu mlečnih proizvoda možete pronaći i Moja Kravica pavlaku sa šunkom i uživati u ukusu koji više preferirate!

Ukoliko vam je ponestalo ideja za brze obroke, za vas smo pripremili recepte u kojima će vam upravo Moja Kravica pavlake sa ukusima biti najbolji saveznici - pročitajte naš tekst na tu temu!

Šampinjoni - najpopularnija vrsta pečuraka 

Ukusni, sočni i lako uklopljivi sa drugim namirnicama - šampinjoni su najpoznatije pečurke na svetu

Specifičnog su izgleda koji je svima dobro poznat, sa kratkim zadebljanim stablom i zaobljenom kapom. Kod nas u prodaji su uglavnom mladi beli šampinjoni, ali u kasnijoj fazi sazrevanja dobijaju smeđe nijanse. 

Dostupni su tokom cele godine, pa ih možete uključiti u svoje obroke kad god to poželite i uživati u njihovom fantastičnom ukusu! Sjajno se uklapaju sa ukusnim pastama, od njih se prave sososi za brojna jela, ali i preukusne i osvežavajuće salate.

Osim toga, ono što će obradovati mnoge ljubitelje ovih pečuraka, jeste da ukoliko ih pripremate na zdrav način - možete ih jesti bez griže savesti!

Ukoliko ste ljubitelji majstorija u kuhinji i želite da uključite šampinjone u svoju ishranu, pogledajte tekst u kome smo istakli zanimljive recepte za sosove od pečuraka!

Šampinjoni kalorije - koliko su šampinjoni kalorični

Ako su vaš čest izbor za obroke šampinjoni, kalorije su zasigurno jedan od predmeta vašeg razmišljanja.

Verovatno se pitate da li ćete uneti previše kalorija ako često konzumirate ove namirnice. 

Odgovor je - ne! 

Šampinjoni u svežem obliku imaju svega 22 kcal na 100 g što je 1% od preporučenog dnevnog unosa, te ako ih pripremate na zdrav način uz minimalno ulja ili dinstanje na vodi, u njima možete uživati kao u sjajnoj niskokaloričnoj hrani, potpuno bezbrižno!

Nutritivna vrednost šampinjona

Ako želite zaista da saznate kakvi su šampinjoni, kalorije su samo jedna stavka koja vam je potrebna. Osim toga, tu je i nutritivna vrednost šampinjona koja ih stavlja u sam vrh liste zdravih namirnica. 

Oko 100 g šampinjona sadrži 1 g vlakana, 3 g proteina, 2 g ugljenih hidrata i ni malo masti! 

Ukoliko dnevno pojedete samo 100 g šampinjona zadovoljićete 33% preporučene dnevne doze vitamina D, 16% preporučene dnevne doze selena, 12% fosfora, a unećete i druge vitamine i minerale u manjim količinama. 

Zbog velike izloženosti sunčevim zracima prilikom sazrevanja i rasta, ovaj tip pečuraka odličan je prirodni izvor vitamina D2 koji se u telu “pretvara” u vitamin D i utiče na resorpciju kalcijuma, održava zdravlje kostiju, kože i sprečava pojavu osteoporoze, slabosti u mišićima i drugih problema. 

Naravno, ovde govorimo o redovnom unosu vitamina D, a pečurke su jedna od namirnica koje će vam pomoći na ovom putu. Osim toga, tu su kvalitetni Imlek mlečni proizvodi koje ćete naći u našoj ponudi, a posebno Moja Kravica mleko sa vitaminom D3

Pečurke - vrste koje se takođe koriste u ishrani

U svetu postoji čak preko 10,000 vrsta pečuraka. 

Naravno, nisu sve jestive.

U svojoj ishrani, ljudi koriste oko 200 vrsta pečuraka, od kojih su najpopularniji već pomenuti šampinjoni. Osim njih, u vaše obroke možete uneti i druge gljive bogate mikro i makronutrijentima koji doprinose vašem organizmu na različite načine. 

Na našim prostorima neke od najpopularnijih su bukovača, vrganj, lisičarka, šitake i reiši, a kakva je njihova upotreba u ishrani, koliko kalorija imaju i koje nutrijente sadrže, pročitajte u nastavku!

Bukovača - pečurka bogata nutrijentima

Da li ste probali bukovaču?

Ova gljiva nema intenzivan ukus, pa se priprema kao prilog uz upotrebu začina koji će joj dati intenzivniji šmek i aromu. 

Bukovača se danas najčešće koristi u prahu, ili sušena, ali mnogi je u svojim receptima koriste u svežem obliku. Najčešće se priprema na žaru, pohuje, dodaje supama i čorbama, kao i ukusnim pastama. 

Ako tražite zanimljive recepte za pastu, pročitajte naš tekst na tu temu i pronađite ideje za nove kulinarske majstorije!

Gljiva bukovača bogata je proteinima i ugljenim hidratima, a ima veoma malo masti. Dobar je izvor aminokiselina, vitamina B5, vitamina D, gvožđa, cinka, fosfora, kalijuma i drugih minerala koji doprinose zdravlju čitavog organizma. Oko 86 g bukovače sadrži 28 kcal. 

Svega 86 g bukovače zadovoljiće čak 22% od preporučenog dnevnog unosa vitamina B5 - pantotenske kiseline, kao i 27% od preporučenog dnevnog unosa vitamina B3 - niacina. 

Pozitivno dejstvo bukovače za imunitet pokazale su i različite studije, posebno kada je reč o antivirusnom i antibakterijskom dejstvu, te ih sve veći broj ljudi uključuje u svoju ishranu. 

 

Lisičarka - pečurka intenzivno narandžaste boje

Lisačarka, poznata po svojoj narandžastoj boji je još jedna od poznatijih jestivih gljiva na tržištu. Postoji nekoliko vrsta ove pečurke i sve su jestive, veoma ukusne i hranljive. Poznavaoci pečuraka često njen ukus opisuju kao blago sladak, čak i voćan

Oko 100 g lisičarski sadrži 33 kcal, te ih možete jesti potpuno bezbrižno!

Takođe, ove pečurke sadrže 1 g proteina, 4 g ugljenih hidrata, svega 0,3 g masti i 2 g vlakana. 

Bogate su niacinom, vitaminom D, vitaminom B5, gvožđem, ali i drugim vitaminima i mineralima važnim za naš organizam. Kao i druge gljive, lako se kombinuju sa brojnim sastojcima, te se mogu naći u supama, čorbama, testenini, ali i ukusnim salatama. Bogate su antioksidansima, te su odlične u borbi protiv ozloglašenih slobodnih radikala. 

Vrganj - pečurka neodoljivog ukusa

Vrganj je jestiva gljiva intenzivnijeg ukusa koji budi sva čula. 

Izuzetno je popularna kod nas i veoma cenjena, te ima visoku tržišnu cenu. Može se koristiti kao prilog jelima poput pasta, piletine na različite načine, rižota, ali i kao obrok za sebe u čijem ukusu ćete zasigurno uživati!

Kada govorimo o značaju vrganja u ishrani, treba pomenuti da je baš kao i druge pečurke - odličan izvor proteina, te sjajna zamena za meso. Osim toga, bogat je dijetetskim vlaknima, pa se U 100 g ovih pečuraka nalazi 6 g vlakana i 4 g proteina, a svega 32 kalorije i nimalo masti!

Zanimljivo je da čak 88% sastava ove gljive čini voda, pa u njoj možete uživati potpuno bez brige! Bogate su vitaminom B9 i vitaminom E, te ukoliko ih pripremate na zdrav način možete uživati u zdravstvenim benefitima ovih nutrijenata. 

Šitaki pečurke - kalorije i zdravstveni benefiti pečuraka poreklom iz Japana

Još jedna vrsta veoma popularnih gljiva jesu šitake, pečurke koje su poznate po svom punom i bogatom ukusu, ali i zdravstvenim benefitima koje donose

Dolaze iz istočne Azije, najviše se uzgajaju u Japanu, ali i u drugim državama koje imaju povoljne uslove za njihov rast. U prodaji se mogu pronaći sveže, sušene ili u prahu, što je odlična opcija za dodatak jelima. 

Ako su vam i za ove pečurke kalorije predmet interesovanja, istaći ćemo da šitake imaju 44 kcal na 100 g što je nešto više od do sada pomenutih vrsta. Bogate su niacinom, bakrom, vitaminom B5, selenom i drugim vitaminima i mineralima koji doprinose brojnim funkcijama u organizmu. 

O njihovim brojnim benefitima svedoči i činjenica da se u Japanu, Kini, Koreji i Rusiji koriste kao tradicionalno medicinsko sredstvo. Imaju pozitivnog uticaja na zdravlje srca, snižavanje holesterola, jačanje imuniteta. 

Ono što je fasciniralo širu javnost u vezi sa ovom vrstom pečuraka jeste sadržaj jedinjenja sa potencijalnom antikancerogenom aktivnošću. U borbi protiv kancera one učestvuju tako što podstiču jačanje imunog sistema i smanjuju širenje i rast ćelija raka. 

Reiši - medicinska gljiva koja pozitivno utiče na imunitet

Još jedna gljiva iz Azije - reiši, kod nas je poznata kao lekovita pečurka i uglavnom se konzumira sušena, a njena svojstva ljudi su prepoznali pre nekoliko hiljada godina!

Pokazala je odlična antibakterijska, antivirusna, ali i antikancerogena dejstva, pa je mnogi uključuju u ishranu u vidu suplemenata ili u sušenom obliku. Utiče na jačanje imunog sistema, delujući na bela krvna zrnca, a posebno je naglašen njen uticaj na osobe sa određenim oboljenjem, poput kancera. 

Za kraj ćemo pomenuti da se gotovo sve vrste pečuraka sjajno uklapaju uz kvalitetne Imlek mlečne proizvode, posebno uz Moja Kravica pavlaku za kuvanje i njihovom kombinacijom dobićete najukusnija jela kremaste teksture i neodoljivog ukusa.

Imlek proizvodi svakom vašem obroku doprineće svojim sjajnim ukusom, te ih jednostavno možete kombinovati uz gotovo sve namirnice - pa i jestive gljive!